Højttaler med 8 karakter
Højttaler med 8 karakter
Hej Vintage folks.
Jeg har for mange år siden 1960erne i et dansk teknikblad læst en artikel om bygning af en stereohøjttaler med 8 tals karakteristik i et kabinet. jeg har et par gamle Jamo højttalere som jeg vil slagte til formålet, så jeg leder efter tegninger eller artikel. Har forsøgt mig med Google men drukner i diverse sider der vil sælge mikrofoner.
Er jeg så heldig at nogen kan huske så langt tilbage, eller er bedre til at søge på Google end jeg.
M.v.h. Chiefbigchief.
Jeg har for mange år siden 1960erne i et dansk teknikblad læst en artikel om bygning af en stereohøjttaler med 8 tals karakteristik i et kabinet. jeg har et par gamle Jamo højttalere som jeg vil slagte til formålet, så jeg leder efter tegninger eller artikel. Har forsøgt mig med Google men drukner i diverse sider der vil sælge mikrofoner.
Er jeg så heldig at nogen kan huske så langt tilbage, eller er bedre til at søge på Google end jeg.
M.v.h. Chiefbigchief.
-
- Lokalitet: 8800 Viborg
Re: Højttaler med 8 karakter
Jeg er spændt på, hvad en 8 karakteristik HT er for en ting!
- Max
- Lokalitet: 8700 Horsens
- Kontakt:
Det er vel det samme som en mikrofon med ottetals karakteristik, altså en højttaler der stråler frem og tilbage i et mønster der ligner et ottetal når man ser det ovenfra.
Mvh Max
-
- Redaktør
- Lokalitet: Herning
ej- kunne altså ikke lade være

Vh
Freddy

Vh
Freddy
-
Jamen så skal der vel bare være to stk.?
- Max
- Kontakt:
-
- Redaktør
Joh - fair nok - men kunne man lege lidt med delefiltret, så den ene af de tre kunne fungere som "sub"? - eller klippe snoren over på den ene??
(undskyld trådstarter, men det kører vist lidt af sporet og det påtager jeg mig gerne)
Vh
Freddy
(undskyld trådstarter, men det kører vist lidt af sporet og det påtager jeg mig gerne)
Vh
Freddy
-
- Redaktør
Max skrev:Et fint bud Freddy, men den her er nok tættere på :)
Jo -den dér sidder vist lige i skabet! Tegninger????
Vh
Freddy
-
- Redaktør
eller kan jeg altså kun komme i tanker om den gode gamle Leslie - instrumenthøjttaler (primært Hammond/Leslie)- konstruktion, som et eksempel her:

Men det roterer for en særlig (og yderst besnærende og lækker) akustisk effekt - med indbygget Dopplereffekt.
Vh
Freddy

Men det roterer for en særlig (og yderst besnærende og lækker) akustisk effekt - med indbygget Dopplereffekt.
Vh
Freddy
Hej
Max er på sporet, men alligevel langt fra. Ideen var stereo fra et kabinet.
Som jeg husker artiklen var systemet opbygget med en fælles bas i mono, mellemtone og diskant monteret på en plade 90 grader i forhold til bassen strålende til højre og venstre, det med faseforskydningen og ottetals karakteristik klarede man med nogle transformatorer.
Min ide er at den transformator løsning i dag kunne erstattes med en elektronikløsning.
M.v.h. Chiefbigchief.
Max er på sporet, men alligevel langt fra. Ideen var stereo fra et kabinet.
Som jeg husker artiklen var systemet opbygget med en fælles bas i mono, mellemtone og diskant monteret på en plade 90 grader i forhold til bassen strålende til højre og venstre, det med faseforskydningen og ottetals karakteristik klarede man med nogle transformatorer.
Min ide er at den transformator løsning i dag kunne erstattes med en elektronikløsning.
M.v.h. Chiefbigchief.
-
Meget interessant! Men hvad var formålet?
Noget med tilbagestråling fra væggene?
Pladsbesparelse?
Noget med tilbagestråling fra væggene?
Pladsbesparelse?
Jeg tror det havde noget at gøre med den evige kamp med kvinderne, en stor højttaler i stedet for to.
Jeg tror faktisk at bladet var Populær radio og T.V. Teknik, kan nogen huske det?
- Max
- Kontakt:
Jeg har et enkelt nummer liggende, nummer 12, december 1966, men der er desværre intet nævnt om netop den højttaler du efterlyser.
Ps: navnet var helt nøjagtig "Populær radio og TV"
Ps: navnet var helt nøjagtig "Populær radio og TV"
Mvh Max
- Max
- Kontakt: