Frostgrader og Vintageudstyr

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”
Besvar
PVH
Lokalitet: Østfyn

Frostgrader og Vintageudstyr

Indlæg af PVH »

Da jeg har et "mindre lager" hvor der kan forkomme frostgrader, har jeg tænkt på hvor stor skade det kan have på mit vintage udstyr, er der nogen her på forum som har erfaring med det samme problem. ???
Palle.
larsne
Lokalitet: Holstebro

Re: Frostgrader og Vintageudstyr

Indlæg af larsne »

min erfaring er at det ikke har det store at sige, det er fugt som er fjenden når man har lager.
Brugeravatar
Spectrum
Lokalitet: Ribe

Indlæg af Spectrum »

Jeg har en SA-1010 Fra technics, den havde stået i regnvejr og frost og slud og solskin og alt det der i tre år, hvorefter den blev grundrengjort og nu virker den så stadig... og så var der også noget med en gammel beomaster 1000 Jeg fik en gang, der havde stået i en hytte i Ti år, og stadig virkede, Jeg bare at de ikke lige at de skal fryses ned til minus 20 grader eller noget, men ellers ville de nok kunne klare det, fra et et Teknisk Synspunkt ville der ikke opstå problemer.

-Søren
Kender lidt til lidt af hvert, mest solidstate grej, men lærer PT også om Rør.
Stor Fan af Technics Og Zenith.
Brugeravatar
Tonni
Lokalitet: Dalbyover
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!

Indlæg af Tonni »

Giver Søren delvist ret... Men som larsne skriver er fugt, og de efterfølgende korrotionsskader ikke sunde for elektronik, overhovedet!
Bare det GLØDER!!!
Nillerviborg
Branchemedlem
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlæg af Nillerviborg »

Pas på med LCD-Display's, hvis der skulle være noget af den slags. ...
Dem har vi døjet en del med som resultat af frost-skader på fx. nogen Vintage RevoX tunere, der bliver brugt til lokal-radio Retrans, og derfor står i nogle u-opvarmede senderskure hist og pist på landet. ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
acj1980

Indlæg af acj1980 »

Enig at det er fugten som er dræberen.. jeg fik et LL tv for nogle år siden som havde stået i en skunk hvor temperaturen om sommeren er 30 grader og tilsvarende frost om vinteren... det var lige til at fikse, uden at højspændingstrafo eller modstande var smuttet.. der var kun nogle enkelte trætte kondensatore.. men det bliver alligevel trætte pga alder og dårligt materiale .. rådet ved omskifteligt vejr er at pakket det ind i en af de her gennemsigtige affaldsposer og så få suget luften ud f.eks med en støvsuger og så forsegl posen og så i skuret.. så er man sikker på ingen fugt slipper ind, de fleste ting kan godt tåle frost.. det er værre med for meget varme

Alex
Brugeravatar
Tube mania
Lokalitet: Horsens området
Geografisk sted: Øst Jylland

Indlæg af Tube mania »

Jeg har ca 2000 gamle rør på loftet i papkasser...her er godt nok mange som er blevet utætte og hvide i toppen. Det kan de åbenbart ikke lide. jeg trode ellers at de blev bedre...*cryobehandlet.* :Skor:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
jcr1972

Indlæg af jcr1972 »

Jeg har også oplevet at rør mister vakum ved at stå i frost ude på et loft el.lign. Jeg tror det sidste man skal gøre er at pakke apparater ind i plastposer. Det hjælper ikke at suge luften ud, da man jo aldrig ville kunne tømme den helt. Og så vil der opstå kondens inde i posen, og det kan ikke fordampe ud i fri luft. Jeg købte selv et par gamle radioer fornylig, hvor sælger havde været så venlig at pakke dem godt ind i poser. Selvom de havde stået tørt, var temperatursvinget nok til at udvikle kondens med det resultat at der var begyndt at komme mug på kabinetterne, og pletter på chassis'erne. Og det skal lige nævnes at de kune havde været pakket ind i få måneder. Der vil altid opstå kondens når temparaturen svinger omkring de 0 grader, og skal det gøre mindst skade, er ventilation det allerbedste.

Mvh.

Jan
Brugeravatar
hificlassic
Lokalitet: Silkeborg
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro

Indlæg af hificlassic »

min SAE mkIV har stået i vand til knæene lidt for lang tid. Komponenterne holdt til det, men begge printboards måtte jeg skifte. Desuden var alle skruer rustet. Men den står nu "næsten" som ny igen og spiller lystigt.
En Luxman L430 er en gang død for mig pga frost/efterfølgende kondens ved hurtig startop i 22 grader
DIY BBC LS5/8, Lenco F50-8, Threshold FET Two, Crestron amps, Sentec EC-8. I Stuen JVC/Victor SX-3 på Quad Vena
Besvar