Luxman 58A rensning

Alt om GDS

Luxman 58A rensning

Indlægaf Lasse » ons 19. okt 2011 00:33

Denne tråd er en fortsættelse af tråden "nyt udstyr købt på auktion"

Efter en meget udførlig guide fra Fred Marantz og efter venlig opmuntring fra andre har jeg besluttet mig for at kaste mig ud i at rense og inspicere min L58A. Jeg vil forsøge at dokumentere processen i denne tråd således at jeg kan få hjælpsomme og erfarne øjne til at kigge med samt måske hjælpe andre newbies.

Billede

Kom et par små skridt videre i processen her til aften..

Billede

Fik skilt fronten med de forskellige kontakter, potmetre, osv. som sad på en måde der gjorde det temmeligt umuligt at rense og smøre hver enkelt del ordentligt.

Billede

Der sidder en del støv og andre ting som jeg fjerner med pensel og støvsuger..

Billede

Fik også vasket frontpladen i Rigtigt Ren.. Effektivt middel!

Billede

Bagsiden kunne jeg dog ikke få helt ren. selv med et virkeligt skrapt citrusbaseret opløsningsmiddel jeg bruger til at fjerne olie på min cykel. Måske kan Santashooters trick med Chromeglans bruges her..

Det var alt for iaften
TANDBERG, BLIV OVERBEVIST - STILLE OG ROLIGT
Brugeravatar
Lasse

Lokalitet: Amager

Re: Luxman 58A rensning

Indlægaf Fredmarantz » ons 19. okt 2011 01:18

Hej Lasse!

Det ser satme hyggeligt ud!! :Thumpsup:

Jeg må sige, at du kaster dig ud i det med brask og bram - nærmest lidt "Kamikaze-agtigt" - frygtløst. Nogle gange er det det, der skal til. Jeg ventede i mange år på bare at turde - jeg var bange for alt det grimme, der kunne ske - havde kun skilt knallerter og cykler ad tidligere. 8)
Den noget drastiske adskillelse af Luxman'en her ser effektiv ud, men jeg håber, at du har god mekanisk flair og systematisk taget billeder og lagt skruer/spændeskiver og alt i system - identificeret, så det er til at finde hoved og hale i, når du engang skal have det samlet.
Det er lidt svært at se, men de "kager" på potentiometre og omskiftere - er det støv eller harsknet rensemiddel, der sidder på dem?
Vær super super forsigtig med de blå "stigebånd", som forbinder betjeningsknapper med den egentlige omskifter bag i apparatet - disse stiger er der en anden Luxman-ejer, som har en Luxman L-560, som kæmper en indædt kamp, nærmest på verdensplan, for at skaffe i den rette længde - han er også at finde her på forum. Det virker tæt på umuligt. Pas ultragodt på disse sager...... :shock: :shock: :shock:
Vi må erkende, at de to PSU-kondensatorer ser rigtige ud for den Luxman-model - de skal åbenbart bule op (også konstateret af Tubemania) - man kan vel roligt lade dem sidde indtil videre - måske er de også gode nok - elelrs kan de skiftes senere, hvis det viser sig at blive nødvendigt.

Vedr. Forpladen, så er den jo "gyldenanodizeret" - et på-eloxeret lag som dels beskytter alu-overfalden mod oxydering og dels giver den meget svagt exklusive gyldne farve og finish. Denne eloxering kan godt tage skade af at bruge det af Santashooter anbefalede produkt ( måske svagt slibende). Jeg er helt sikker på, at han ikke mente forplader (hverken foran eller bagpå), men snarere nogle metaloverflader inde i apparatet.

læg gerne forpladen langt væk i beskyttelsesrum under arbejdet - det bliver du glad for senere!

Du skal såmænd nok løbe ind i et par mindre "øvetæver" i forbindelse med denne proces, men lad dig ikke slå ud.

Jeg er sikker på, at vi er mange, som med bævrende hjerte og neglebidende vil følge med her - det er godtnok spændende. :)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Lasse » ons 19. okt 2011 18:09

Hej Fred,

Helt rigtigt, jeg hygger mig med at skrue på den gamle sag. :p Også kæresten synes det er hyggeligt at jeg sidder og laver noget andet end at sidde foran skærmen. Det er hende som tog billedet af mig midt i arbejdet.

Det føles også lidt Kamikaze at angribe det på den her måde, håber dog ikke det ender som Kamikaze hverken for mig eller maskinen. ;)

Hvad angår mekanisk flair har jeg kun skruet på cykler og så har jeg engang skilt en veteran Volvo BM traktor fuldstændig ad, repareret, sandblæst, samlet og malet alt igen sammen med min far og en kammerat. Det tog omkring 2 år men vi arbejdede også primært kun om tirsdagen.
Det her er selvfølgelig noget helt andet og finmekanisk men jeg har grebet det nogenlunde systemisk an, opmærket og taget billeder så håber blot at hukommelsen og kraften er med mig når jeg skal samle den igen. Men mon ikke det går. Du har sikkert ret i at der ligger nogen øretæver i at være sådan et utålmodigt væsen men jeg håber bare ikke de bliver for store. Har læst om ham med Luxman 560 og hans jagt på de stiger og jeg har derfor også været extrem forsigtig med dem. Jeg ved ikke rigtigt hvad de "Kager" på potmetre kommmer fra, måske rester fra rensemiddel som du siger.
Vedrørende frontpladen så vil jeg afholde mig fra at bruge yderligere midler på den. Det er jo trods alt kun bagsiden der har lidt misfarve, frontpladen ser helt fin ud. Og jeg vil ligge den et sikkert sted, sikkert en rigtig god ide når man har små poder i huset. :cool1:

Ser frem til at arbejde videre på den imorgen aften hvor jeg vil påbegynde rens og smøring.
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf Lasse » fre 21. okt 2011 01:28

Så blev der tid at fortsætte processen.

Billede

Børster tænder på printplader.. (En 58A er noget mere medgørlig en min lille datter )

Billede
Billede

Pensler forsigtigt støv væk

Billede

Suger det løsnede snavset op med vatpinde..

Billede
Billede

Sprøjter kontaktrens ind i kontakter og potmetre

Billede
Billede

Påbegynder samlingen mens jeg skæver til de billeder jeg har taget så det hele kommer til at sidde rigtigt

Billede

Inspektionen viste enkelte steder hvor den har været meget varm og ser lidt brændt ud

Billede
Billede
Billede

Meget beskidte kontakter, her måtte der lidt skrappere afedtningsmiddel til - meget effektivt

Billede

Montering

Billede

Drejeknapper trængte også rens

Billede
Billede

Det blev klaret med tandbørste og Rigtig Ren..

Billede

Og rene og fine blev de

Billede
Billede

Kiggede efter relæer i en plexiglas box.. Hmm kan det være noget af det her måske?

Billede

Så efter samling måtte jeg skynde at teste om det havde hjulpet på problemet. Det havde det desværre ikke, det spiller stadig lavt og lettere distortet i den ene kanal, men tilgengæld virkede den nøjagtig på samme måde som før så jeg har altså ikke gjort det værre heldigvis.. Og jeg føler nu at jeg kender min forstærker noget bedre. Fejlsøgningen må fortsætte en anden dag..

Lasse
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf MDA » fre 21. okt 2011 01:34

Super flot arbejde, giver en dejlig tilfredstillelse ik? :Thumpsup:

Efter en rengøring hjemme hos mig, plejer jeg at lade mine apparater stå 1dags tid for, at jeg sikker på at det hele er tørt.

Det billed med "hvid plexi glas" er ikke det omtalte relæ, er det ikke noget til din tænd og sluk knap ?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Tonni » fre 21. okt 2011 09:41

Det relæ du leder efter, er det koksgrå, mærket GZ-12H, der er på dit tredie nederste billede...
Sidder og tænker om ikke den trænger til en justering af div. driftsparametre?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. okt 2011 10:25

Ja- det elektriske må nærme sig. At fejlfinde/udbedre og justering til driftsparametrene (powersupply voltage/DC-balance/Bias), nemlig ja.

Kan denne L58A "deles i to" - pre/power??

Er der en pre out / main in mulighed på bagsiden af apparatet?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Tube mania » fre 21. okt 2011 10:34

Lige for en ordens skyld...det der kontakt 60 skal altså ud igen...ellers får dine kontakter snart besøg af små grønne mænd (ir) jævnfør deres egen fremgangs måde. De siger det jo osse...bare pakket ind. http://www.kontaktchemie.dk/Produktover ... akt_60.htm

Du kan også vælge at gøre som R-L-B...skyl efter med WD40...men det er der stærkt delte meninger om. Min mening er at vores gamle slidte kontaker behøver konservering fordi den plating de oprindeligt var forsynet forlængst er slidt af, men bare du får kontakt 60 ud af kontakterne igen.

BTW...fed forstærker...sådan skal jeg også have...engang.

Just my 10c
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf MDA » fre 21. okt 2011 10:53

Fredmarantz skrev:Kan denne L58A "deles i to" - pre/power??
Er der en pre out / main in mulighed på bagsiden af apparatet?
Vh
Freddy

Jeps, der er pre out / main in
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin

Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Indlægaf Fredmarantz » fre 21. okt 2011 11:12

Så vil det jo være oplagt at lave en simpel systematisk fejlfinding. Altså om fejlen(e) ligger i pre - eller powerdelen.

Lasse skal så lige have en ekstra pre-del og en ekstra powerdel fra et andet apaprat, som han ved virker som den skal, til at teste dette med.

Ved et kig på voltageforsyningen i Lasses L58A, ser det altså ud til at en udskiftning af kondensatorer samt nogle modstande kunne være på sin plads. Den megen varme er hård ved begge dele. (billede #9 i Lasses seneste indlæg.)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf Sorenki » fre 21. okt 2011 12:39

for lige at komme med et råd når man skifter kondensatorer og modstande grundet varme:
Som Freddy skrev tidligere i en anden tråd kan det være gunstigt at skifte en modstand, til én med større watt, samme værdi ellers.
Derudover kan det, hvis det brændte PCB, er slemt brændt være nødvendigt at teste gennemgang, da kul jo fører strøm i modsætning til et raskt PCB.
Når man skifter kondensatorer et sted hvor der kan blive varmt - ved transistorer og sikringer der har været varme, kan det være en ide at gå op i temperatur tolerance for de nye kondensatorer --> de "normalt brugte" er 85 grader Celcius, og her kan det altså være klogt at gå op til 105 grader.

selvfølgelig er det også vigtigt at overveje, hvorvidt den varme sikringen har foresaget er grundet en for lille sikring, der efter mange år, ikke står distancen (er meget tit tilfældet). eller pga. en fejl et andet sted i apparatet. det sidste synes dog ikke at være tilfældet her.

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Sorenki » fre 21. okt 2011 12:46

dette er et billede af et typisk relæ som findes i de gamle apparater:
Billede
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Lasse » fre 21. okt 2011 21:40

@MDA: Tak og jo det var meget tilfredstillende at få den renset og ikke mindst samlet korrekt. :D
Ja jeg burde nok have ladet den stå et døgn. Den stod et par timer i en varm stue og så blev jeg simpelthen for utålmodig. :oops:

@Tube Mania: Jeg brugte ikke kun Kontakt 60 men sprøjtede efterfølgende, som producenten anbefaler, med Kontakt WL og tilsidst med Kontakt 61 der indeholder smøremiddel, det fremgår blot ikke af billederne.. Så jeg håber bestemt ikke jeg får besøg af de grønne mænd :twisted:

@Fred: Jeg har et par forstærkere der virker med pre out/main in bla. SA 9100. Jeg går ud fra du mener at jeg blot skal prøve henholdsvis pre og main i sammenhæng med en anden forstærker.. God ide :ide: det vil jeg prøve :cool1:

@Santashooter og andre: Tak for gode råd.. :thumbsup:
Brugeravatar
Lasse

Indlægaf Fredmarantz » lør 22. okt 2011 00:56

Mht. undersøgelse af, om det problem, som du er vidne til (en svag kanal og en stærk kanal) udspringer fra forforstærkerdelen eller slutforstærkerdelen af apparatet, kan man separere de to dele ved hhv. at

1: føre normalt phonokabel fra "pre out" på Luxman'en over i "main in" indgangene på SA-9100 og selvfølgelig have tilkoblet højttalere på SA-9100. Så spiller hhv. lux for + Pioneer slut. Spiller det, som det skal, så er der efter AL sandsynlighed en defekt i Luxman's slutdel eller noget, som direkte har at gøre med denne slutdel.

2: Føre normalt phonokabel kabel fra Pioneer "Pre out" til Luxman's "main in" og hvis dette spiller, som det skal, på højttalere koblet på Luxman'en, så er der efter AL sandsynlighed en defekt i Luxman's forforstærker eller noget, som har direkte relation til denne.

Dette forudsat, at Pioneer SA-9100 kan frikendes 100%.

Efter at have set dine illustrative billeder, så kan jeg ikke rigtigt glemme, at Voltageforsynings-boardet (billede #9) ser noget "hærget" ud af varme og måske ælde. Jeg tænker både på elektrolytkondensatorerne og flere modstande, som alle har haft det varmt.

Desuden mangler du at servicere relæet, som Tonni har identificeret, da dette også kunne være en synder her (dårlig kontakt på én kanal?) - du kan her følge den tidligere opskrift på servicering af dette.

Men prøv først, om du kunne komme nærmere problemet ved den ovenfor beskrevne proces med "pre out" / "main in" - forsøget :-)

Lad vide hvordan det går :)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlægaf snod » lør 22. okt 2011 10:55

jeg ville bare bruge et kabel i stedet for bøjlerne og så bytte om på højre og venstre, hvis jeg skulle finde ud af, om en fejl er i forforstærkeren eller effektdelen.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Næste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage