Louis' forstærker blev også målt og her så det ikke så godt ud som med Sørens. Der var problemer med både THD og frekvensgang, i hvert fald i forhold til specifikationer.
FrequencyResponse - 30W - Small.png
THD - 30W - Small.png
Begge målinger viser at især venstre kanal (grøn trace) har problemer i forhold til specifikationer. I praksis er det dog næppe hørbart. Men det skal fikses alligevel.
I det følgende er der nok nogen der mener det er "helligbrøde" det jeg gør omkring renovering, men modsat Søren så havde Louis ingen problemer med at erstatte de originale Sangamo lytter med moderne erstatninger. Søren valgte at gå hele vejen med "restuffing" af de 4 store lytter, men dels er det ret tidskrævende og dels er det for at sige det ligeud et helvede at afmontere komponenterne i strømforsyningen. Der var ikke tænkt på "servicevenlighed" tilbage i 60'erne hos JBL. Det var så heldigt at Søren havde købt rigeligt ind af lytter, så der var mulighed for begge løsninger med de store lytter. Alle disse ekstra lytter havde jeg fået ud sammen med hans forstærker, da han rendte ind i DC offset problemer efter sin renovering. Mere om det senere.
Da der var stor forskel på THD mellem de to kanaler, valgte jeg at renovere de 2 forstærker moduler først, for at se om de så ikke kom til at performe mere ens. De 4 større lytter blev alle opgraderet lidt i størrelse og rated til højere spænding. 2 små 1 uF lytter blev erstattet med 1 uF film typer fra WIMA. Derefter gentog jeg de 2 målinger:
FrequencyResponse - 700mV in - Small.png
THD - 700mV in - Small.png
Ved begge målinger ses en forbedring. THD er en del forbedret og frekvensgang er lige indenfor specs. På THD kurverne ses et dyk ved 50 Hz, dette plejer at betyde at lytter i strømforsyning også er modne til udskiftning.
image010.jpg
Så nu gælder det strømforsyningen
På dette billede er Power Supply afmonteret. De 4 store lytter sidder på den anden side og da der ikke er noget egentligt print, så er alle lytter og dioder loddet direkte sammen på de store lytter og på et par klemrækker. Det smager af tidligere tiders måde at bygge rørforstærkere på.
image003.jpg
Og da alle komponenter har deres terminaler snoet rundt om loddepunktet, så er det næsten umuligt at skille ad på en pæn måde. En anden kedelig ting ved denne forstærker er at næsten alting er nittet sammen. I Sørens forstærker var det hele skruet sammen.
image004.jpg
image005.jpg
I stedet for at forsøge at lodde alting fra hinanden, valgte jeg at klippe de forholdsvis lange terminaler af de 2 andre lytter, således alt hvad der var loddet på den forblev samlet. Jeg ville så løfte de to op på nogle 2 cm lange stag og så lave en kraftig vire fra de nye lytters terminaler ned til de gamle afklippede terminaler. Simpelt og nemt og jeg ville skåne dioder og andet fra varme overbelastning i forsøget på at skille det hele ad.
Det færdige resultat ser således ud:
image008.jpg
image009.jpg
image011.jpg
Tid til en afsluttende måling:
FrequencyResponse - 600mV in - Final - Small.png
THD - 600mV in - Final - Small.png
Alt i alt ser det fornuftigt ud, så jeg er godt tilfreds med resultatet. Ja den ser ikke helt original ud med de nye lytter, men den er elektrisk i orden og det vigtigste er at Louis kan leve med løsningen.
Til sidst lige en sammenligning af de nye lytter i Louis' forstærker og de restuffede i Sørens:
image012.jpg
Hvad skete der med Sørens forstærker siden jeg fik den til service efter hans egen renovering???
Det tager vi næste gang.
Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.