Nikko Alpha + Beta - Renoveringsprojekt

Alt om GDS
Besvar
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Nikko Alpha + Beta - Renoveringsprojekt

Indlæg af KenRas »

EDIT:
Eksperimentet med animerede GIF faldt tilsyneladende ikke i god jord, så de er hermed fjernet og erstattet af de normale billeder. Hvilket nok også er det bedste :oops:

Som I måske så i tråden "Gode Loppefund (og den slags), så samlede jeg for nyligt et hifi rack op på genbrugsstationen med noget Nikko og noget Technics grej. Det ligner noget der har levet et hårdt liv (mobil diskotek måske?) og det blev for især Nikko Alpha forstærkerne værre at se på da delene blev taget ud af racket og svøbet taget af de enkelte dele. Men det gør jo bare udfordringen sjovere at bringe det tilbage i brugbar stand. Her er 3 billeder af racket, lige efter det er læsset af bilen og stillet i garagen:
IMG_5345.JPG

IMG_5346.JPG

IMG_E2512.JPG

Som sagt, det ligner noget der er løgn og som de fleste nok ville løbe skrigende væk fra. Men jeg er optimistisk og hvem ved, måske tager jeg det med til "Fri Leg" på træffet i 2026 :p

Jeg starter med forforstærkeren Nikko Beta II, derefter effektforstærkeren Nikko Alpha III og til sidst Alpha II, som virkelig er slem. Nikko Equalizer EQ 20 bliver taget til sidst.

Planen er at lave en "funktionel renovering" først, dvs. renovere så meget at det kan komme til at spille. Lykkes det, kan jeg tage en omgang mere med fokus på det kosmetiske og også en mere omfattende elektrisk renovering.

Stay tuned for more...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KenRas 28 aug 2025, 23:07, rettet i alt 1 gang.
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
cdp
Lokalitet: midtfyn

Re: Nikko Alpha + Beta - Renoveringsprojekt

Indlæg af cdp »

Spændende - lidt af en mundfuld, det ligner lidt de YT vidioer, hvor de finder total rusten forst. e.l og sandblæser kabinettet, højtryksrenser indmad mv. :lol:
En skam den ( formodelige )1210 pladespiller foroven er væk.... ;) - ellers seriøst godt fund, som bliver spændende at se genoplivet.
Alpha 2 har fået lidt frisk køling fra et par solide blæsere - cool...
Mvh. Carsten
Brugeravatar
kbekke
Lokalitet: Vejle

Indlæg af kbekke »

Der fede ved Nikko er jo bla. at det rent faktisk kan tåle at få nogle tæsk.

Og at det trods alt var tilstrækkeligt uprætentiøst og prismæssigt overkommeligt til at man godt turde bruge det.

Beta 20’eren er en fed, lille funktionel forforstærker og effektforstærkerne er heller ikke at kimse ad.

Min ryg mindes stadig med gru det monster (Alpha VI?) som jeg for snart mange år siden var delkurer på. Slutdestinationen var vist et forummedlem på Sjælland. Men hvad det egentlig endte med, er jeg ikke helt sikker på.

Til gengæld er jeg sikker på, at det nok skal blive spændende at følge endnu et KenRas-restaurerings-projekt :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
KenRas

Indlæg af KenRas »

NIKKO BETA II

EDIT: De animerede GIF's er fjernet og erstattet med normale billeder 8)

Jeg starter med den som virker til at være nemmest. Lige udtaget fra rack hæfter man sig ved den bøjede net afbryder, så bøjet at det er tvivlsomt om den kan rettes uden at knække. Bas kontrollen har fået nogle slemme skrammer, sikkert forårsaget af det samme som har bøjet afbryderen. Front plade sidder lidt løs, sikkert års belastning af at hænge spændt op i racket. Det hvide snask på fronten ligner størknet vaskepulver. Cover skal nok males op for at blive flot, men jeg starter med en rengøring. Som den så ud efter udtagning fra rack. Ikke så kønt. Men da den er helt lukket, forventer jeg den ser rimelig ud indvendig:
IMG_2497.JPG

IMG_2499.JPG

IMG_2498.JPG

Bagsiden er heller ikke for køn. Her var der monteret en god dansk stikdåse, efter pladen med Audioscan logoet var fjernet. Denne plade var heldigvis skruet fast til toppen med en af cover skruerne. Fik desværre ikke taget billeder inden stikdåsen blev fjernet, men se billeder i første indlæg. Bortset fra snavs ser bagpladen nogenlunde ud. Generelt mangler der skruer her og der. Det ser sådan ud:
IMG_2501.JPG

IMG_2500.JPG

Som forventet ser indmaden ganske fin ud, ingen grimme overraskelser her. Den skal nok recappes som minimum på et tidspunkt. De gamle Elna lytter og lim skal ud:
IMG_2508.JPG

Knapper og forplade blev afmonteret og vasket, det pyntede en del. Den lettere skadet knap til bas kontrollen fik slebet de værste grater væk, men køn bliver den aldrig. den bliver flyttet hen til Tape kontrollen. Skruer omkring forplade blev strammet, så den nu sidder ordentligt.

Under afprøvning bemærkede jeg at RCA stikkene på bagsiden gav efter når man monterede et phono kabel. Det viste sig at en del plastic var knækket. Bagpladen blev også vasket og ordnet da det knækkede plastic skulle fikses. Se i de røde cirkler:
IMG_2513.JPG

Selve opstarten af den på variotrafo var problemfri, det eneste "problem" jeg kunne konstatere var at potmetre, dvs. bas/diskant/balance/volume, skulle renses. Derefter spillede den som skulle på alle indgange. RIAA ser også fin ud. Jeg har ikke lyttet til den endnu, men oscilloscopet og audio analyzer fortæller mig at den har det fint.

Top og bund covers blev vasket og renset, top cover blev desuden poleret med noget autovoks i håb om at det ville bringe den tilbage til noget der ser fornuftigt ud. Runde 1 med denne Nikko Beta II er overstået. Resultatet er, med tanke på udgangspunktet, nogenlunde tilfredsstillende. Men døm selv:
IMG_2514.JPG

IMG_2517.JPG

Den er nu i en stand hvor den kan bruges, så det er godt :thumbsup:

Runde 2 med denne Nikko Beta II vil nok indebære følgende:
- Recapping af lytter.
- Bedre rens af forplade.
- Maling af top cover.
- Maling af alle de sorte skruer.
- Måske reparation af afbryder switch som er tæt på at knække efter opretning.

Stay tuned for more Nikko renovations...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KenRas 28 aug 2025, 23:26, rettet i alt 1 gang.
Mvh Kenneth

Brugeravatar
dfms
Lokalitet: Esbjerg
Geografisk sted: Vestpå

Indlæg af dfms »

Fine billeder, men den "GIF" funktion er da til at få lange n..... af.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
KenRas

Indlæg af KenRas »

dfms skrev: i går, 19:31 Fine billeder, men den "GIF" funktion er da til at få lange n..... af.
Et experiment jeg ville prøve af. Ved ikke helt hvad jeg selv synes om det. Lad os se hvad andre mener ;)
Mvh Kenneth

Brugeravatar
Captain Phoenix
Lokalitet: 2500 Valby
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Captain Phoenix »

KenRas skrev: i går, 20:06
dfms skrev: i går, 19:31 Fine billeder, men den "GIF" funktion er da til at få lange n..... af.
Et experiment jeg ville prøve af. Ved ikke helt hvad jeg selv synes om det. Lad os se hvad andre mener ;)
Jeg mener: "Så er dét prøvet - tak Kenneth. Og kan vi herefter slippe for mere at den slags støj - tak alle sammen"
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
På besøg hos salig Peter Lund Madsen i Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Helikon
Lokalitet: Randers

Indlæg af Helikon »

KenRas skrev: i går, 20:06
Jeg synes det er et sjovt eksperiment, men bare lad det blive ved det ene. Det er lidt noget flimmer.
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Besvar