NIKKO BETA II
EDIT: De animerede GIF's er fjernet og erstattet med normale billeder
Jeg starter med den som virker til at være nemmest. Lige udtaget fra rack hæfter man sig ved den bøjede net afbryder, så bøjet at det er tvivlsomt om den kan rettes uden at knække. Bas kontrollen har fået nogle slemme skrammer, sikkert forårsaget af det samme som har bøjet afbryderen. Front plade sidder lidt løs, sikkert års belastning af at hænge spændt op i racket. Det hvide snask på fronten ligner størknet vaskepulver. Cover skal nok males op for at blive flot, men jeg starter med en rengøring. Som den så ud efter udtagning fra rack. Ikke så kønt. Men da den er helt lukket, forventer jeg den ser rimelig ud indvendig:
IMG_2497.JPG
IMG_2499.JPG
IMG_2498.JPG
Bagsiden er heller ikke for køn. Her var der monteret en god dansk stikdåse, efter pladen med Audioscan logoet var fjernet. Denne plade var heldigvis skruet fast til toppen med en af cover skruerne. Fik desværre ikke taget billeder inden stikdåsen blev fjernet, men se billeder i første indlæg. Bortset fra snavs ser bagpladen nogenlunde ud. Generelt mangler der skruer her og der. Det ser sådan ud:
IMG_2501.JPG
IMG_2500.JPG
Som forventet ser indmaden ganske fin ud, ingen grimme overraskelser her. Den skal nok recappes som minimum på et tidspunkt. De gamle Elna lytter og lim skal ud:
IMG_2508.JPG
Knapper og forplade blev afmonteret og vasket, det pyntede en del. Den lettere skadet knap til bas kontrollen fik slebet de værste grater væk, men køn bliver den aldrig. den bliver flyttet hen til Tape kontrollen. Skruer omkring forplade blev strammet, så den nu sidder ordentligt.
Under afprøvning bemærkede jeg at RCA stikkene på bagsiden gav efter når man monterede et phono kabel. Det viste sig at en del plastic var knækket. Bagpladen blev også vasket og ordnet da det knækkede plastic skulle fikses. Se i de røde cirkler:
IMG_2513.JPG
Selve opstarten af den på variotrafo var problemfri, det eneste "problem" jeg kunne konstatere var at potmetre, dvs. bas/diskant/balance/volume, skulle renses. Derefter spillede den som skulle på alle indgange. RIAA ser også fin ud. Jeg har ikke lyttet til den endnu, men oscilloscopet og audio analyzer fortæller mig at den har det fint.
Top og bund covers blev vasket og renset, top cover blev desuden poleret med noget autovoks i håb om at det ville bringe den tilbage til noget der ser fornuftigt ud. Runde 1 med denne Nikko Beta II er overstået. Resultatet er, med tanke på udgangspunktet, nogenlunde tilfredsstillende. Men døm selv:
IMG_2514.JPG
IMG_2517.JPG
Den er nu i en stand hvor den kan bruges, så det er godt
Runde 2 med denne Nikko Beta II vil nok indebære følgende:
- Recapping af lytter.
- Bedre rens af forplade.
- Maling af top cover.
- Maling af alle de sorte skruer.
- Måske reparation af afbryder switch som er tæt på at knække efter opretning.
Stay tuned for more Nikko renovations...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.