JVC JA-X9

Vintage 4.0 quadrofoni
Besvar
Brugeravatar
ScanDynacoNut
Lokalitet: Hillerød

JVC JA-X9

Indlæg af ScanDynacoNut »

Har fået fingre i ovennævnte efter lang søgen. Tog chancen og købte den som defekt, men jeg mangler en service manual. Kan ikke støves op på nettet :(

Den er nu på vej fra Holland.
Der er én til salg på Island, men til en pris af ca 6000kr. Den er ganske sjælden, og derfor også dyr, når den endelig dukker op.

Det skulle være JVCs svanesang på deres quadrofoniske forstærker eventyr. Den har indbygget CD4 demodulator, og skulle også mestre SQ og QS.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venligst Brian

Aurex Sysem 15 - Ortofon 445
BG 6000/MMC20CL/MMC6000 - BG 6002/MMC 1
JVC 4VN880 - Denon DBP 2012UD
ITT 6090S
Dynaco A25X - A25XL
SD 3000 - 4000
SD A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES - PS-4750 - SDP-EP 90 ES
Brugeravatar
ScanDynacoNut

JVC JA-X9

Så kom vidunderet hjem. Den trænger dog til en grundig rengøren. En fedtet hinde ligger over alle flader og komponenter. Nogle gode råd. Man har nærmest lyst til at højtryksspule den med isopropylalkohol, eller acetone :p
Venligst Brian

ITT 6090S
Dynaco A25X - A25XL
SD 3000 - 4000
SD A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

JVC JA-X9

Indlæg af Fredmarantz »

Sådan een er egentlig ganske flot, når den står som den på dine første billeder. Denne her, som du har fået hjem fra Holland ser ganske "fedtet" og nusset ud - og jeg kan godt forstå, hvorfor du gerne vil gøre den ren.
Når jeg har har fat i receivere og forstærkere, som bærer præg af det samme fedteri - så afsætter jeg en måneds tid til at rengøre den i alle afkroge - det er et veritabelt hestearbejde - og dette kan kun lade sig gøre, når en amatør kaster sig over det. Det ville aldrig kunne svare sig at lade professionelle udføre.
Nu ved jeg ikke hvor fingernem du er- men du bør nok forsøge at skabe dig en ide om, hvordan man skiller den ad - og så er det ellers bare med at komme i gang med affedtningsmidler - og pudseklude én masse.

Du bør arbejde systematisk - og ikke bruge midler, som den ikke kan tåle. (ACETONE er absolut ikke anbefalelsesværdigt - det er alt alt for krast og kan fjerne farver og beskriftning på komponenterne. et no-go).

Derimod kan man med fordel bruge midler specielt anbefalet og fremstillet til brug for rengøring af printplader - dette kan købes hos elektronikfaghandlere.Jeg bruger (anbefalet af "Arnborg") dette middel til printplader - primært på loddesiderne. https://dk.rs-online.com/web/p/rengorin ... JH-26cVTCQ

Man kan i øvrigt hos elektronikfaghandlerne købe et væld af produkter til rengøring af elektronik - men man kan jo købe sig fattig.

Selve komponenterne bør vel også have en tur, men dette gør jeg med "Glasrens" - "Rigtig ren" - osv. det blå - den billigste er den bedste - det skal indeholde ammonium, (læs på etikette - lad dig ikke snyde af en flot blå farve) - farven renser ingenting.

Klude- Piberensere - Vatpinde - Rigtig ren - PCC-rens til printboards loddesider - tålmodighed - kaffe - systematisk fremfærd - overblik over adskilte dele - saml det hele (fx knapper og skruer) i en kasse med mange rum i - mærk dem op - skil ikke mere ad, end du kan samle igen - bevar roen og overblikket - skriv gerne ned, hvilke steps du vil foretage, så du ligesom kan "hakke af" , hvor langt du er kommet.

Til sidst vil jeg sige, at hvis du beslutter at udskifte de fleste (eller alle ) elektrolytkondensatorerne - så er dette jo en kærkommen chance, når nu det hele efterhånden bliver skilt ad. Det kræver at du laver en lang liste (meget lang kan jeg se :QQS: ) over hvilke kondensatorer du skal indkøbe. (du skal købe kondensatorer (radiale) som passer på værdien (uF) - men det gør ikke noget, hvis voltagen sidder lidt højere, men du skal ikke sætte en lyt i på 400V, hvor der skal sidde een på 25V. Et eksempel kunne være, at du skal bruge en kondensator på 10uF 16V - her kan du fx sætte en 10uF 25V i stedet og så fremdeles. vær ultraopmærksom på polariseringen.

sæt den ikke til strøm før du er helt sikker på, at den er helt tør.

Start den ikke op direkte på 230V - men skaf dig en variotrafo, så du kan følge forbruget, du kan jo have samlet noget forkert. Bruger den strøm (A), så luk ned, før det er for sent. :shock:

Forpladen kan gøres ren med "rigtig ren" - start et "gratis" og diskret sted for at være sikker på, at midlet ikke tager beskriftningen - ellers lunt sæbevand i en mild opløsning på ført med en blød bomuldsklud. gamle (rene) lagner og gamle t-shirts er fede at bruge.
Sidder der et hvidligt skær på forpladen efter den igen er tør, kan du give forpladen et meget tyndt strejf af det unævnelige.

Når det kosmetiske er løst - kommer du til det elektriske.

Vh
Freddy
Brugeravatar
Helikon
Lokalitet: Randers

JVC JA-X9

Indlæg af Helikon »

glasrens på spray der skummer er supereffektivt
https://www.bygxtra.dk/produkter/soudal ... ml-2255580?
det her er det bedste https://www.nowas.dk/produkter/7-univer ... er-500-ml/
brugte det til at rense værtshus- og baranlæg med når de kom til rep og service, mixere fik ogtå en tur hvis der var spildt øl/kaffe/drinks i dem, det var print und alles, skyl med demineraliseret vand og stil det til tørre på radiatoren i et par dag eller en uge så det når at blive helt tørt. Vi fik engang en videomixer fra OB vognen på højkant igen efter der var spildt sodavand i den, heldigvis i slukket tilstand.

PCC bruger vi også på arbejde og det er rigtig effektivt, det består mest af isopropylalkohol (IPA) og så er der en pensel påmonteret. Men vi bruger også rigtig rigtig meget almindesig IPA og en cykellak pensel på arbejde, det er mere økonomisk
Mvh Niels
________________________________________________________________________________________________

2 Radford MA 25, Lenco L 70 m. Telefunken S 500 tallerken - spindown tid 2.35, Studer D732, Leak Sandwich 600
Brugeravatar
ScanDynacoNut

JVC JA-X9

Tak begge for jeres gode råd. Jeg sætter meget pris på jeres input, og vil gøre brug af dem!
De første billeder var "lånte" fra nettet. Jeg har ikke før set billeder af "indmaden" på den jeg købte. Jeg er nu stort set færdig med det udvendige. Jeg har før brugt glas rens, og der tog fint det udvendige, med lidt knofedt. Man skulle tro den har stået på et røgeri. Det virker ikke som om det er nikotin tjære. Lugten er i alle tilfælde fraværende, men har dog farven. For pladen er lidt genstridig. Jeg er lidt forsigtig da jeg ikke ønsker at fjerne tekst og symboler. Jeg brugte dog list Acetone på underkanten, da der var store brune plamager af den underlige fedtede substans.

Jeg har tænkt mig at starte det indvendige med at blæse den ren for løst støv med trykluft. Jeg er ganske klar over, at her ligger der en kæmpe og langvarig opgave. Jeg har tidligere rengjort en Beomaster 3400, som var smurt ind i nikotin tjære. Ikke det sjoveste jeg har involveret mig i. Det skal være en særlig genstand for at gentage det tur, men jeg syntes denne meget sjældne forstærker kvalificerer sig, og jeg vil gerne gøre det efter den bedste opskrift.

Mange print er forbundet med multistik, eller sidder selv i et stik, hvilket vil gøre en adskillelse noget nemmere.

Loddesiden på hovedprintene i bunden er faktisk ganske fine, og behøver ikke særlig opmærksomhed.
Venligst Brian

ITT 6090S
Dynaco A25X - A25XL
SD 3000 - 4000
SD A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
Besvar