Jeg er blevet angrebet af en mindre bacille, der handler om at jeg er ved at samle mig en lille besætning af pladespillere, som var ret almindelige i 70'erne - altså så mange, som jeg synes, at jeg har plads til.
Det går ud over Lenco L75 blandt andre.
Jeg har pt sådan een til at snurre - og jeg har sat den i stand - med både det ene og det andet- adskilt motor - renset dennes lejer og smurt op igen - nye V-blocks - nyt lod - ny arm (den samme Lenco, men blot lidt kosmetisk pænere) - "raspet mellemhjulet", som er i god stand - alt kører som smurt og den er helt helt stille i sin mekaniske gang - en god maskine og med en god lyd, synes jeg. Jeg har ekviperet den med en Ortofon VMS20E og det kører fint.
Jeg har dog to problemstillinger, som jeg gerne vil til livs med den:
1: når jeg går forbi møblet, som den står på, hopper pickup'en - det er jo forfærdeligt :-)
skal man bare afmontere fjedrene- og så kører det? (jeg bygger ikke en ny plint til den - da jeg holder af at tingene er som de var, hvis det giver mening. og jeg har ikke ægteskab til at købe et optisk bord :-)
Plinten er den kendte og i egetræsfiner.
2: Der er altså lidt brum (elektrisk), når man skruer op - også mere end jeg synes om. Det må kunne gøres bedre. Jeg har forbundet stelledning fra armen, som den var forbundet fra fabrikken - skal jeg adressere noget her?
3: et ekstra spørgsmål med den er spin-down-tid: Jeg kunne læse et sted, at Fensten på et tidspunkt havde en L75 med en spindown-tid på 60 sek??? Min stopper på det nærmeste med det samme efter sluk - vi taler her ca. 2 sekunder og jeg har renset og gen-opsmurt alt, hvad der kan bevæge sig med hhv fedt og karmaolie som det er anbefalet på Lencoheaven.. . så dét forstår jeg ikke helt...
Kan nogen evt. smide lidt guldkorn her ??
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at jeg, som alle ved, ikke er på vej i formnings - eller sløjdlokalet med denne L75 - og er ikke ude efter at få den til at lyde bedre end den var fra fabrik, men den skal virke og lyde som tilsigtet. god lyd - ingen støj - næsten vibrationsresistent. Jeg husker at Fona i Herning havde en L75 i vinduet og havde monteret en mekanik, hvor en alm. hammer gentagne gange slog ned på plinten, som var en standard og det var mens den spillede, og pickup'en hoppede ikke ved hammerslaget.
Den er temmelig gangkonstant ellers - se gerne vedhæftede screenshot fra den app som Captain Phoenix for nylig gjorde opmærksom på.(hvis man da kan tage den for helt gode varer?) man bliver måske nødt til at være meget meget nøjagtig med, hvordan man placerer sin telefon på center - og det kan jeg ikke garantere, at jeg gjorde - det ser jo nærmest ud til, at jeg har placeret den en smule off-center? vh
Freddy