Lenco L75 suspension - nu også stel/brumprobs

Analog når det bedst
Fredmarantz
Redaktør
Lokalitet: Herning

Lenco L75 suspension - nu også stel/brumprobs

Indlæg af Fredmarantz »

Hej forum!

Jeg er blevet angrebet af en mindre bacille, der handler om at jeg er ved at samle mig en lille besætning af pladespillere, som var ret almindelige i 70'erne - altså så mange, som jeg synes, at jeg har plads til.

Det går ud over Lenco L75 blandt andre.

Jeg har pt sådan een til at snurre - og jeg har sat den i stand - med både det ene og det andet- adskilt motor - renset dennes lejer og smurt op igen - nye V-blocks - nyt lod - ny arm (den samme Lenco, men blot lidt kosmetisk pænere) - "raspet mellemhjulet", som er i god stand - alt kører som smurt og den er helt helt stille i sin mekaniske gang - en god maskine og med en god lyd, synes jeg. Jeg har ekviperet den med en Ortofon VMS20E og det kører fint.

Jeg har dog to problemstillinger, som jeg gerne vil til livs med den:

1: når jeg går forbi møblet, som den står på, hopper pickup'en - det er jo forfærdeligt :-) _s_
skal man bare afmontere fjedrene- og så kører det? (jeg bygger ikke en ny plint til den - da jeg holder af at tingene er som de var, hvis det giver mening. og jeg har ikke ægteskab til at købe et optisk bord :-)
Plinten er den kendte og i egetræsfiner.

2: Der er altså lidt brum (elektrisk), når man skruer op - også mere end jeg synes om. Det må kunne gøres bedre. Jeg har forbundet stelledning fra armen, som den var forbundet fra fabrikken - skal jeg adressere noget her?

3: et ekstra spørgsmål med den er spin-down-tid: Jeg kunne læse et sted, at Fensten på et tidspunkt havde en L75 med en spindown-tid på 60 sek??? Min stopper på det nærmeste med det samme efter sluk - vi taler her ca. 2 sekunder og jeg har renset og gen-opsmurt alt, hvad der kan bevæge sig med hhv fedt og karmaolie som det er anbefalet på Lencoheaven.. . så dét forstår jeg ikke helt...

Kan nogen evt. smide lidt guldkorn her ??

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at jeg, som alle ved, ikke er på vej i formnings - eller sløjdlokalet med denne L75 - og er ikke ude efter at få den til at lyde bedre end den var fra fabrik, men den skal virke og lyde som tilsigtet. god lyd - ingen støj - næsten vibrationsresistent. Jeg husker at Fona i Herning havde en L75 i vinduet og havde monteret en mekanik, hvor en alm. hammer gentagne gange slog ned på plinten, som var en standard og det var mens den spillede, og pickup'en hoppede ikke ved hammerslaget. :QQS:

Den er temmelig gangkonstant ellers - se gerne vedhæftede screenshot fra den app som Captain Phoenix for nylig gjorde opmærksom på.(hvis man da kan tage den for helt gode varer?) man bliver måske nødt til at være meget meget nøjagtig med, hvordan man placerer sin telefon på center - og det kan jeg ikke garantere, at jeg gjorde - det ser jo nærmest ud til, at jeg har placeret den en smule off-center?
Screenshot_20260306_001813_Turntable Speed.jpg
vh
Freddy
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Louis
Lokalitet: Hørning

Lenco L75 affjedring/suspension

Indlæg af Louis »

Hej Freddy. Afmonter de fjedre. Eller giv pickuppen lidt mere vægt, hvis den kan klare det. Jeg husker dem som ret følsomme.

Har stelledningen kontakt i bunden af tonearmen?

Mht til spindown - du har nok stadig bremsen monteret, da du har holdt den originalt. Så den går op og stopper tallerknen når du slukker. Den monterer de fleste ikke igen efter adskillelsen.
Venligst Louis
Fensten
Lokalitet: Brabrand

Indlæg af Fensten »

Hej Freddy,

Tjek lige de store røde transport skruer. Sørg for at de er løsnet.

Mvh.

Fensten
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Brugeravatar
Captain Phoenix
Lokalitet: 2500 Valby
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Captain Phoenix »

Du har sikkert allerede fået de bedste råd fra Fensten og Louis, men tillad mig et supplement:
VMS20E er en meget vellydende - men også meget blød - pick-up. Compliance er svjh 25 um/mN så den har det bedst i lette tonearme, hvad L75’eren ikke er forsynet med.
Det giver jo en meget lav resonans-frekvens for pu-/arm-kombinationen - jeg vil tro omkring 6-8 Hz - hvilket kan give problemer ift vibrationer udefra.
Du kan måle resonansfrekvensen vha Ortofons testplade (som du sikkert har).

PS: Akai leverede i sin tid deres top-model - Akai AP-006 - som har en solid og tung arm, med netop VMS20E. Det gav problemer hvis der var selv mindre “buler” i pladerne.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
På besøg hos salig Peter Lund Madsen i Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
ralphandersen
Lokalitet: Ydby
Geografisk sted: Thy

Indlæg af ralphandersen »

Alle har ret til et optisk bord.
Vitavox CN 121 med S2 og Peerless C150Ws/Altec Biflex i OB, Vitavox Bitone 6201 og 3200, El Pipe-O subwoofer, Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter og 12" i Duelundhorn, Elekit 8900, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

ralphandersen skrev: 06 mar 2026, 13:59 Alle har ret til et optisk bord.
Ja- vi vil have ligeret, vil vi !!!

Mange tak for alle de kompetente råd I hurtigt har givet mig. :thumbsup: De var alle meget brugbare.

Nå - men jeg flåede fjedrene ud - lagde dem i en plastpose inde i pladespilleren (jeg vil jo gerne have, at den trods alt er "komplet" :p) . Fjedrene blev erstattet af noget hårdt skum, som jeg havde - skåret fint ud og lagt ind med dobbelklæbende tape - og bunden skruet på igen. so far, so good!

De røde transportskruer var allerede max løsnet, da jeg ved en tidligere lejlighed opdagde, at det nok var det bedste. ;)

Jordforbindelsen var en anelse tricky - og er stadigvæk ikke 100%, som jeg helst vil have det -men....:

I forbindelse med opstarten af projektet udskiftede jeg signalkablets stik (DIN) med 2 phono/RCA stik i stedet. i den forbindelse glemte jeg, at man skulle etablere et stelkabel til preamp chassispunktet fra armen Lencokendere vil vide, at der allerede sidder et par gule tynde stelledninger omkring stelskruen på armens bund...Der loddede jeg også min nye stelforbindelse på.
Dette har jeg så gjort nu, men der er stadig noget brum, hvis man gør det, som jeg troede man skulle gøre. :?

Med lidt ekperimenteren fandt jeg ud af, at hvis man satte stelforbindelsen over på et af de to kapper (stel) på phono/RCA-stikkene, som går ind i preampen - så forsvinder brummet fuldstændigt og det forsvinder altså ikke, hvis man monterer stelkablet på preampens stelskrue.
Musikken flyder kraftfuldt og rigtigt alligevel - så ét eller andet virker, men det er ikke efter bogen. Så måske skal man montere det "nye" stelkabel et andet sted end på armens bunds loddeflige ? - måske man skal montere det oppe under pladetallerkenen i det tilhørende samlingssted for forbindelserne (under et plastlåg)?

Det med pickup'en og dens compliance er selvfølgelig et toprelevant issue - som jeg vil tage hånd om. Der må noget stivere på. Det kommer een af de næste dage.

Så den hurtige afprøvning viste, at ud-med-fjedrene-tricket var den korrekte løsning på problemet med pickup'ens dansen henover pladen. Jeg kan nu gå hårdt på gulvet uden der sker andet end jeg svagt kan høre mit tramp i højttalerne - pu'en holder næsen i sporet uden tøven. :OLO:
Brummet er reduceret, hvis jeg kobler stelkablet "forkert" - det skal jeg have løst - så sover jeg bedre.
Pickup'en skal skiftes til en stivere ting - det kommer. jeg har vist en FF15X samt en Pickering XV-15/625E i gemmerne, som jeg kan prøve med. Ganske vist ikke topshelf pu'er, men måske er det fint. Som jeg husker det, så blev disse Lenco'er vist tit solgt med en Shure M75B type 2 pickup dengang. Jeg lavede lige en hurtig søgning på dens compliance og den ser ud til at ligne VMS 20E temmelig meget.

Nu får det lige lov til at spille et par dage - og så tager jeg fat på stelforbindelsen igen....nu ved jeg da, at brummet KAN fjernes - men det skulle altså gerne gøres rigtigt!

Til Louis:

Ja- det med bremsen var jeg egentlig godt klar over, men havde du ikke nævnt det havde jeg nok fuldstændig overset det. :oops: - der er netop stadig bremse monteret - og den virker jo fint, ganske som jeg gerne vil have det.

Freddy
Erik
Lokalitet: Janderup

Indlæg af Erik »

Er det ikke fordi du får lavet en stelsløjfe ved at forbinde stel ad flere veje til preamp.

Eller fordi der evt. ikke er forbindelse fra armens stel til RCA stikket stel ledning/kappe, inde i pladespilleren

Erik
Fensten
Lokalitet: Brabrand

Indlæg af Fensten »

Fandt dette på Lencoheaven.

Måske kan du bruge det.
IMG_0009.jpeg

Mvh

Fensten
Sansui, Sony, Leak, Fisher, Garrard, Tannoy.
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

Mange tak for et fint og (næsten) tydbart diagram - det havde jeg ikke set på LH.

Der er en forskel på min situation og så diagrammet - og det er, at jeg har en stikkontakt med 2 ben. Så det jeg lige nu har gjort er, at "løfte" den lille grønne forbindelse i illustration nr 2 (den lille illustration) - så den i princippet er fjernet.
Samtidig har jeg nu forbundet armens gule stelforbindelse til een af sammenspændingsskruerne på motoren - dette lod sig fint gøre via den midterste forbindelse på illustration 2. (måske overflødigt?)

Nu læser jeg så Eriks fine indlæg, hvor jeg bliver lidt i tvivl om, hvad der menes? -
Jeg står med en pladespiller, hvor der er 2 forbindelser ud - nemlig left og right på RCA-stik - skal der ikke også være et enkelt stelkabel til stelskruen på preampen?

jeg står med et stelkabel, som jeg forestiller mig (fordi jeg dog ikke ved bedre) - skal over på stelskruen på min preamp? hvor skal det sættes fast på pladespilleren? Der er kun ét kabel - men to kanaler?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

Jeg har nu eksperimenteret yderligere, fordi ovenstående ikke hjalp - det blev nærmest væsentlig værre.

Det grønne "link" i fig. 2, løftede jeg, så der ikke længere var forbindelse - det blev det meget værre af - så jeg etablerede forbindelsen igen - og brummet forsvandt (næsten) - på trods af, at det var anbefalet af afbryde. forskerllen mellem mine forsøg og opskriften på tegningerne er vel også at jeg ikke har jord i min stikkontakt?

så prøvede jeg at forbinde stelledningen som oprindeligt kommer fra armen (gul) - og satte den på stel på den ENE kanal (1 kanal = en forbindelse med signal og en forbindelse til stel sat sammen coaxialt i een ledning) - og brummet forsvandt (næsten) - så nu er jeg et sted, hvor jeg kan holde det ud, men sidder med en følelse af, at jeg ikke har gjort det rigtigt. Jeg har konsulteret Ai og jeg kommer stadig ikke helt i mål med forståelsen.

Nu er det i øvrigt lige meget om jeg sætter min særlige stelledning over på stelskruen på preampen eller ej.....weird

Jeg ved, at det er tæt på umuligt at vejlede med sådan noget og at det er prøvet talrige gange før - og man ender måske/sandsynligvis med, at man skal eksperimentere sig i mål.

Vh
freddy
Brugeravatar
Smoelfen
Lokalitet: Farum

Lenco L75 suspension - nu også stelprobs

Indlæg af Smoelfen »

Du skriver, at du har en preamp på. Hvor er den placeret? Tag evt. et billede af placeringen, og hvis muligt også af hvordan tilledningerne til og fra den er lavet.
Siden brummen næsten kan forsvinde, kan vi nok gå ud fra, at det ikke er forsyningsbrum pga. dårlige lytter, der er skyld i støjen.
For mange år siden var jeg ude på en sag, hvor preampen var en del af pladespilleren, og hvor den fik sin AC‑forsyning fra en vikling på selve motoren i pladespilleren ( jeg kan ikke huske hvilken model det var ). Motoren var en klassisk skyggepolmotor, så det var der i sig selv ingen problemer i. Personen havde dog problemer med brum og støj.
Dette skyldtes, at pladespilleren var forsynet fra én fase, mens forforstærkeren var forsynet fra en anden fase – dog med fælles nul ( ja, der er jo kun ét nul, ude i tavlen ). Problemet opstod som en kapacitiv kobling mellem viklingen til preampen og hovedviklingen i motoren. Her blev spændingssvinget så stort, at det gav brumsløjfer mellem fase / nul → viklinger i motoren → gennem stel fra preampen → videre gennem forforstærkeren og dens kapacitive koblinger i transformatorens viklinger → og ud igen gennem den anden fase / nul.
Jeg kunne derfor mistænke en brumsløjfe – et stel, hvor der er lavet en slags ”ring af stel‑ledninger”.
Hvis du kan, så lad os se nogle billeder af installationen.

Med hensyn til pladespillere, som bliver drevet af motorer forsynet med 50 Hz fra nettet og deres gangkonstant, kunne jeg godt tænke mig at vise nogle videoer, som visuelt ( ikke digitalt med frekvenstæller ) demonstrerer, hvordan vores lysnet driver en smule i netfrekvens. Jeg har også en anden video, hvor forsyningen kommer fra et genset med quartz‑styret generatorstyring.
Jeg ved dog ikke, hvor man kan lægge sådan nogle små filer / videoer, så alle kan se dem.
Opstillingen stod i over et år ude i Ørsted til skue for de ansatte, så de kunne få en idé om, hvordan netfrekvensen driver som funktion af "blæsevejret" :Thumpsup: . Opstillingen er ganske simpel, men viser meget ”billedligt”, hvordan det hænger sammen.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
Brugeravatar
spuncut
Lokalitet: Lolland Nordvest
Kontakt:

Indlæg af spuncut »

Hej Freddy
I stedet for at gå efter en direkte løsning, så prøv med noget diagnosticering og søg at samle flest mulige observationer.
En hypotese kunne være at jordingen af VMS20E er udført anderledes end M75.
Hvordan kunne man så prøve om der var noget om den snak?
1. Ændrer brumniveauet sig hvis PU-huset ikke har forbindelse med armen?
(er det hele af plastic er der selvfølgelig ikke noget at gå efter der.)
2. Ændrer brumniveauet sig hvis den ene "-"-forbindelse til PU fjernes?
3. Ændrer brumniveauet sig hvis den anden "-"-forbindelse til PU fjernes?
Blot min 25-øre.

MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

Smoelfen skrev: i går, 08:08 Du skriver, at du har en preamp på. Hvor er den placeret? Tag evt. et billede af placeringen, og hvis muligt også af hvordan tilledningerne til og fra den er lavet.

Mvh Smoelfen
Her er et par billeder af opstillingen. Det blå kabel sat på Preamp'ens stelskrue er stel fra pladespillerens arm via et samlingspunkl i Lenco'en - afbildet i mit næste indlæg.
Lenco L75 + Marantz 7.jpg
20260308_134621.jpg
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

Tingene går lidt sidelæns her - efter store eksperimenter her i eftermiddag:

der gemmer sig også lidt overraskelse - vil jeg mene.

Jeg starter lige med et billede af, hvordan jeg har samlet forbindelserne inde på Lenco'ens "upper deck" under pladetallerkenen - der er en samlecentral.
20260308_133708.jpg
der er 5 samlingspunkter - de to yderste hhv. venstre og højre er signal de to næst-yderste hhv Ve og Hø er signalkablernes stel. Den midterste station er samlingspunkt for armens stel - der er videreført ovre fra armen. Den grønne er en forlængelse fra de gule, som kommer ud af armen. Den blå er forlængelsen frem til stelskruen på min preamp. LencoHeaven anbefaler i figurerne ovenfor, at man fjerne den lille lus mellem et par af punkterne i samlecentralen - dette gjorde jeg, men det blev brummet værre af - og derfor har jeg etableret den igen.
Fredmarantz
Redaktør

Indlæg af Fredmarantz »

Jeg fortsætter så her. med et billede af, hvad der er arrangeret i bunden af armen - de gule er stel i armen - videreført via en grøn ledning og igen til den blå, som går til preamp stelskrue. De brunlige er signal/stel Ve/Hø fra armen og videre frem til "samlecentralen".
20260308_133811.jpg

Rettelse: Jeg kan se, at den gule, som når længst frem mod samlecentralen ovenpå er parallel med den grønne. Den grønne bør jeg måske hermed bare fjerne?

Se venligst næste side.....
Besvar