Jeg er den lykkelige ejer af et sæt Carlsson OA50, årgang ældst, som egentlig bare har levet en stille tilværelse som højttalere til fjernsynet på reproen ovenpå med en film eller to om ugen. Der siddes meget lavt når der ses film, så det passer fint til højttalerne. Nu fik jeg så lyst til at lytte til dem nede i stuen på det rigtige anlæg, det har jeg aldrig gjort før, og i samme ombæring lige få dem blæst af for støv udenfor, og det viser sig desværre at der kommet en revne i hver af bassernes skumophæng.
Så er der flere løsninger, ny skumkant, som den her ser ud til at passe fint: https://www.repairyourspeakers.com/en/f ... 9-20000060
Ham jeg købte dem af, havde på et tidspunkt i nullerne fået skiftet bas/mellemtonen ud hos Lydbutikken på Frederiksberg, hvilket giver mening da de forhandlede Larsen højttalere dengang, men modellen som sidder i, hedder Peerless 831619, og er ikke nævnt på nogle af de sider med bas/mellemtonen som er brugt, f.eks her: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopi ... 17&t=31435 og her: https://carlssonkult.se/basersattare.aspx. Faktisk ser de nærmest ud til ikke at eksistere. Det kan selvfølgelig være en specialmodel leveret til Larsen, jeg ved det ikke. Så et spørgsmål er om nogen kender til det?
Et andet spørgsmål er, om det kan svare sig helt at skifte elementet. SB Acoustics bliver anbefalet hos hifikit, som en drop-in replacement af bedre kvalitet end den originale, det er også nævnt hos Carlssonkult, og koster altså ikke særlig meget: https://www.hifikit.se/komponenter/carl ... zontalTab1 Denne enhed passer også til de fleste af Sonab modellerne, så jeg er nysgerrig med om nogen har erfaring med enheden? Hvis jeg kunne se at den enhed som sad i, VAR en af de originale modeller, ville jeg nok holde mig til refoaming, men hvis modellen er lidt skæv, ville jeg gerne over på en af de "anerkendte" erstatninger. Jeg synes de lyder rigtig godt, det er bare hvis de blev hørbart bedre, for en trods alt beskeden sum. (Det kan jo også være at en frisk, hel skumkant giver noget.)
Svenskerne i Ljudtekniska Sällskapet er generelt meget positive overfor Stig Carlssons højttalere, som man læse her: "https://www.lts.a.se/explorer/flipbook/ ... 1/#page=79". Skribenten foretrækker sine OA51 fremfor Quad ELS63 og Bowers & Wilkins 801
Det, højttaleren kan, er at forsvinde, og samtidig åbne rummet op. Ikke sådan noget præcisions dybde og højde, bare en meget rumlig fornemmelse. Går ud fra det er derfor det går så godt med dem til film. Det er så lidt svære at indpasse i stuen. Jeg spiller normalt på den lange led af rummet, og det kan jeg ikke med med dem. På den korte led kan jeg så ikke komme langt nok væk fra dem, så lyden "hænger lidt lavt". Sætter jeg mig gulvet forsvinder væggen bagved. Pudsigt nok, har jeg nogle andre højttalere til hverdag, som også forsvinder fint, men der løfter lyder sig uden problemer 1 meters penge fra højttalerne, og laver ellers samme store rum, eller større end OA50 højttaleren, de er endda lidt længere nede mod gulvet, men jeg sidder så lidt længere væk fra dem.
Carlsson OA50 let renovering
-
Mellemhjulet
- Lokalitet: Helsingør
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
-
Mellemhjulet
Nye fine skumkanter er efter lidt postudfordringer komme på og nu spiller de ganske fint igen.
Jeg har så genopfrisket at læse på svensk, Carlssons højttalere i Sverige er jo lige så kult som Kalles kaviar og surströmning.
En af de interessante ting er, at de fleste modeller alternativt kan placeres opad hver sin modstående væg i stedet for på samme væg, som f.eks Allison One, Allison Four og Beveridge 2SW også kan. Med OA-50 sætter man så højre højttaler ved venstre væg, og venstre ved højre væg. På den måde kunne jeg få ca. 3,5 meter mellem højttalerne og måske 4 meter hen til lyttepositionen i min stue, så jeg kunne sidde normalt i en sofa i stedet for første lyt i stuen hvor de stod på samme væg, og jeg måtte sidde på gulvet.
Jeg har så genopfrisket at læse på svensk, Carlssons højttalere i Sverige er jo lige så kult som Kalles kaviar og surströmning.
En af de interessante ting er, at de fleste modeller alternativt kan placeres opad hver sin modstående væg i stedet for på samme væg, som f.eks Allison One, Allison Four og Beveridge 2SW også kan. Med OA-50 sætter man så højre højttaler ved venstre væg, og venstre ved højre væg. På den måde kunne jeg få ca. 3,5 meter mellem højttalerne og måske 4 meter hen til lyttepositionen i min stue, så jeg kunne sidde normalt i en sofa i stedet for første lyt i stuen hvor de stod på samme væg, og jeg måtte sidde på gulvet.
-
Dan63
- Lokalitet: Brøndby Strand
Hej Mellemhjulet
Hvad synes du så om den lidt alternative placering?
De bedste hilsner Dan
Hvad synes du så om den lidt alternative placering?
De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
-
Mellemhjulet
I den placering er lyden den bedste jeg har hørt fra dem. Men det er stuens indretning og størrelse som giver dem de bedste betingelser. Jeg får jo hele stuens bredde med dem, og sidder tilpas langt fra dem, til at lydbilledet kan nå at hæve sig over højttalerne, samt udnytte hele bredden i stuen, enhederne er jo vinklet på skrå, både indad og opad. De har også fået sig et sæt bløde gummifødder, så gulvet ikke runger med. Det giver også en renere bas og mellemtone. Det giver ikke samme perspektiv som små smalle højttalere, som jo også er nødt til blive fjernet lidt fra sidevæggen for at bassen ikke bliver for kraftig, men en lyd som er stor og fylder rummet. Det kan jeg godt lide. Og så lyder de nærmest også "rumlige" i rummet ved siden af, og når man ellers går rundt.
Jeg har ellers mest spillet på dipoler, men jeg kan godt være fristet til at gå over til rundstrålede eller Ortho Akustiske højttalere, de kan også noget. Tror det er godt at have lidt forskellige højttalertyper på lager, hvis der skal møbeleres om, så det er muligt at finde noget som passer placeringsmæssigt.
Jeg har ellers mest spillet på dipoler, men jeg kan godt være fristet til at gå over til rundstrålede eller Ortho Akustiske højttalere, de kan også noget. Tror det er godt at have lidt forskellige højttalertyper på lager, hvis der skal møbeleres om, så det er muligt at finde noget som passer placeringsmæssigt.
- Gottschalck
- Lokalitet: Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Jeg har OA-116 samt OA-52. På OA-116 har jeg brugt SB basmellemtonerne og de lyder uovertruffent og er langt mere homogene og behagelige at lytte til end de originale.
Måske bør du overveje at skifte diskanterne til Scanspeak D2606 som han anbefaler. De er billige og klasser over de originale, som er skingre at lytte til. Jeg har skiftet dem i mine OA-52 og beholdt de originale scanspeak basser. Skift af diskanter i OA-52 gav en hel ny sound med luft og detaljer den gamle ikke havde. Måske jeg skal medbringe dem på lørdag til træffet?
Måske bør du overveje at skifte diskanterne til Scanspeak D2606 som han anbefaler. De er billige og klasser over de originale, som er skingre at lytte til. Jeg har skiftet dem i mine OA-52 og beholdt de originale scanspeak basser. Skift af diskanter i OA-52 gav en hel ny sound med luft og detaljer den gamle ikke havde. Måske jeg skal medbringe dem på lørdag til træffet?
-
Mellemhjulet
Oh, du er den som har efterladt en cliffhanger i den her tråd: https://vintagehifi.dk/forum/viewtopic. ... 4&start=30
Og kan se det er de dyre Satori du har sat i, den nye anbefaling er væsentligt billigere.
Jeg har faktisk indkøbt nogle Scanspeak D2606 til dem, og vil sætter en spole ind på bas/mellemtonen, så jeg får det CarlssonKult kalder "Budgetopdateringen". Diskanterne bliver nemlig hurtigt skringre at høre på, medmindre der er en god forstærker på. Umiddelbart tror jeg OA50 har det største potentiale for opgradering. Diskanten er den samme som på OA52, men bas/mellemtonen var vist væsentlig billigere end den Scanspeak som sad i OA52, og så er der jo intet delefilter på bas/mellemtonen oprindeligt. Kabinettet er dog ret solidt, og synes jeg, pænere end OA52. Og begge er på omkring 20 liter.
Jeg er ikke med på træffet, ellers ville jeg da styrte hen og høre din svenske samling.
Og kan se det er de dyre Satori du har sat i, den nye anbefaling er væsentligt billigere.
Jeg har faktisk indkøbt nogle Scanspeak D2606 til dem, og vil sætter en spole ind på bas/mellemtonen, så jeg får det CarlssonKult kalder "Budgetopdateringen". Diskanterne bliver nemlig hurtigt skringre at høre på, medmindre der er en god forstærker på. Umiddelbart tror jeg OA50 har det største potentiale for opgradering. Diskanten er den samme som på OA52, men bas/mellemtonen var vist væsentlig billigere end den Scanspeak som sad i OA52, og så er der jo intet delefilter på bas/mellemtonen oprindeligt. Kabinettet er dog ret solidt, og synes jeg, pænere end OA52. Og begge er på omkring 20 liter.
Jeg er ikke med på træffet, ellers ville jeg da styrte hen og høre din svenske samling.
- Gottschalck
- Lokalitet: Ballerup
- Geografisk sted: Ballerup
Jeg købte de SB enheder lige efter at nyheden omkring opgraderingen kom frem, og da der kun var diskanterne tilbage gik jeg skridtet videre, men rigtigt billigt blev det ikke. Det medgiver jeg. Og nej en lyttevurdering kom heller ikke rigtig på bane. Der var lidt meget i mit liv plus, at der kom 5 sæt nye og gode højtalere ind fra højrebenet, som de OA -116 skulle spille op mod, så det hele blev skrinlagt lidt. Nu kommer OA-52 med i morgen sammen med en gammel rørforstærker samt en kasse med rør. Så må vi se, om der kan findes plads til dem.