Stereodekoder til rørtuner.

Skriv her hvis du ikke kan finde en passende kategori til dit emne.

Stereodekoder til rørtuner.

Indlægaf jcr1972 » lør 28. apr 2012 10:37

Hej alle!

Er der nogen herinde som har eksperimenteret med at montere en stereodekoder på en rørtuner? Meningen er at jeg vil have en dekoder monteret på en gammel tuner. Er selvfølgelig klar over at man fjerner forbetoningsnetværket for at
kunne få mpx signalet med igennem. Nu har jeg imidlertid aldrig rodet med den slags, men har hørt at man kan få en kreds der faktisk klarer opgaven. Kan det passe at det er så nemt? Altså en kreds i enden på LF signalet, og vupti, så har man et stereosignal ud... :QQS:

Hvis det alligevel viser sig at være en større omgang med både indjustering af spoler og alt muligt, er jeg måske mere tilbøjelig til at byde på sådan en her:

http://www.ebay.com/itm/Vintage-1963-Tu ... 20c4fea251

Den rørtuner det skal monteres på er en Philips, og den giver 100mV LF ud (høj udg. impedans).

Hvis nogen har erfaring på området hører jeg gerne om det ;)

Mvh. Jan
jcr1972

Re: Stereodekoder til rørtuner.

Indlægaf mcs_5 » lør 28. apr 2012 13:02

Du skal justere stereodekoderen til tuneren, uanset om du bygger selv, eller køber en færdig dekoder - ellers får du næsten ingen kanalseparation. Du kan få færdige IC'er til formålet, men uden lavpasfiltre på udgangen får du meget højfrekvent støj. Nogen gange skal du også bruge et lavpasfilter før IC'en for at undgå støj fra nærliggende stationer.

Hvad er "høj udgangsimpedans"? Min stereodekoder har f.eks. en indgangsimpedans på ca. 40k.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf jcr1972 » lør 28. apr 2012 19:33

Ja okay, så skal man jo bruge en del måleudstyr til den slags kan jeg godt se. Jeg ved ikke hvad udgangsimpedansen er, da der kun er nævnt i brugsanvisningen at den har høj udgangsimpedans, og det er ikke lykkedes mig at finde et diagram på den. Men det er en helt sædvanlig opbygning fra der sidst i 50'erne med 2 germaniumdioder som detektor. Jeg kunne forestille mig at den skal kigge ud i noget der hedder mindst 100kOhm.
Derfor er sådan en som er vist fra ebay måske det bedste alternativ da den også er med rør, og sandsynligvis har høj indgangsimpedans. Det vil sikkert ikke virke optimalt med en indgangsimpedans på omkring de 40kOhm som i din dekoder.
Men det kunne nu være at jeg bare skulle droppe tanken, nu hvor der skal forestages disse indjusteringer eller tilpasninger af dekoderen uanset hvilket alternativ man vælger ;) Den spiller jo fint i mono også :Skor:

Mvh. Jan
jcr1972

Indlægaf Tube mania » lør 28. apr 2012 20:16

Hvis du ellers kan overtale ham til at sende til DK...så synes jeg den ser fin ud...her er diagrammet til den. Jeg tror det vil fungere...

mcs har ret i det er lidt svært med de IC bestykkede 100mV er for lidt til sådan en...så det kan vise sig den både skal have input-buffer og output-buffer...der skal også lidt andet til for at få den til at fungere. Og så gør det jo heller ikke noget den her er lidt *lækker* :RR:

Billede
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf jcr1972 » lør 28. apr 2012 21:16

Ja det bliver nok lidt for meget hvis man skal til at lave buffere også. Jeg synes også den Knight er rigtig flot, og han vil gerne sende herover så fragten bliver ikke noget problem :p

Det var da fint at se et diagram af den :cool1: Kan du huske hvad forskellen er i forbetoningen? Så vidt jeg husker skal man ændre i RC leddet i udgangen for at rette det til efter europæisk norm, eller tager jeg fejl? Mener nemlig at radioen i en Buick jeg engang havde var enormt mørk i lyden, netop fordi der ikke var ændret noget i den.

Mvh. Jan
jcr1972

Indlægaf Tube mania » lør 28. apr 2012 22:13

Det finder vi ud af hvis du får den...det gør du jo nok :thumbsup:

c = 2.1221 kHz for region 2 (the Americas)
fc = 3.1831 kHz for Region 1 (Europe and Asia)

This gives the time constants:

τ = 75 μsec for region 2
τ = 50 μsec for region 1
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jcr1972 » lør 28. apr 2012 23:06

Ja nu må vi lige se om ikke det skulle lykkes...

Det rigtige diagram er iøvrigt her. Kunne nemlig se at stereolampen manglede i det andet ;)

Billede
jcr1972

Indlægaf Tube mania » lør 28. apr 2012 23:22

arhh...syntes jo nok der var et eller andet,,,det er sengetid...godnat

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jcr1972 » søn 27. maj 2012 13:46

Således blev der nu monteret en Knight rør-stereodekoder på Philips tuneren. Jeg ved nu ikke hvor meget stereo, eller hifi i det hele taget, der her er tale om, men om ikke andet er det da flot at have stående :Thumpsup: Begge dele er i usædvanlig fin stand. Her er lige et par billeder...

Billede

Billede

Billede
jcr1972

Indlægaf Tube mania » søn 27. maj 2012 14:19

Wauuu...tillykke...jeg er slet ikke misundelig. Hvis tuneren ikke er til-tænkt en dekoder kan båndbredden i MF være så smal at pilottonen ikke er kraftig nok. Den skal fylde ca 10% af signalet fra tuneren..kan let ses med oscilloskop

Billede

http://transmitters.tripod.com/stereo.htm

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jcr1972 » søn 27. maj 2012 17:47

Mange tak ;)

Jeg har lige haft skopet på, og pilottonen ryger fint med igennem, og svarer vel nogenlunde til de 10% af LF signalets amplitude. Måske lidt mindre. Men det kan sagtens tænde for stereolampen i dekoderen. Jeg går ud fra at hvis pilottonen var for svag, ville den ikke være i stand til at tænde for lampen.
Jeg er nu heller ikke helt klar over hvordan det separationspotentiometer skal fungere i praksis... Når man drejer helt over på + bliver lyden noget ulden og lyder lidt overstyret. Drejer man ned bliver lyden mere klar, og fortsætter man helt over på - kommer der stort set intet igennem. Stereomæssigt synes jeg ikke der sker det store ved at dreje på knappen. Ikke som fx. på en almindelig tuner hvor man tydeligt hører forskellen hvis man trykker på mono/stereoknappen. Men det kan jo være hele herligheden skal justeres op, da det jo nok ikke er blevet gjort siden den forlod fabrikken :Skor:

Linket er rigtig interesant. MPX er godt nok en større videnskab når det kommer til stykket :QQS:
jcr1972

Indlægaf jaguaren » søn 1. jul 2012 14:36

Hej.

Jeg brugte/tilsluttede med god virkning en stereodekoder fra L.H. til min Leak FM tuner. + Leak stereo anlæg.
jaguaren

Indlægaf jcr1972 » søn 15. jul 2012 19:23

Ja men spørgsmålet er nok om ikke Leak tuneren har været forberedt på tilslutning af en dekoder så. Jeg tror problemet her er, som skrevet længere oppe, at Philips tuneren aldrig har været tiltænkt en dekoder. Det spiller ikke stereo i hvert fald. Om det kan komme til det ved jeg nu ikke, men ellers skal der findes en anden og måske lidt nyere tuner så det kan komme til at fungere ordentligt.
jcr1972

Indlægaf Tube mania » søn 15. jul 2012 21:19

Nah...jeg tror nærmere dekoderen trænger til en trimning...det kræver en FM stereo generator.
mvh

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jcr1972 » man 16. jul 2012 20:26

Tube mania skrev:Nah...jeg tror nærmere dekoderen trænger til en trimning...det kræver en FM stereo generator.
mvh

Det var en skam for så kan jeg ikke selv gøre det. Men det kunne da være man skulle holde udkig efter sådan et instrument i fremtiden :ide:
jcr1972

Næste

Tilbage til Andet vintage-udstyr