luxman pd-284 eller en rega p2-p3?

Analog når det bedst

luxman pd-284 eller en rega p2-p3?

Indlægaf niklas » lør 21. jan 2012 11:43

Jag har en luxman pd-284 men har blivit himla sugen på en rega p2-p3
Vilken tycker ni är bäst och ska jag sälja min luxman och köpa en rega?
niklas

Geografisk sted: Malmö, Sverige
Lokalitet: Malmö, Sverige

Re: luxman pd-284 eller en rega p2-p3?

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 21. jan 2012 13:16

Hej Niklas

Jeg har haft rega 3 siden '87 og har været rigtig godt tilfreds. Det er en udmærket, simpel og helt no nonsens pladespiller - men jeg tror ikke du kommer til at opleve en stor forbedring ved at skifte. Jeg spiller faktisk mest på en mellemklasse DD og en anden men bedre DD, regaen står faktisk i sin papkasse til bedre tider. Jeg har ikke prøvet pd284'eren, men jeg ved da at det ikke er en helt dårlig pladespiller! Jeg syntes at kunne huske hvordan en Shure med Jico nål skulle kunne være det rene guf på sådan en arm der?

Der er da mulighed for at tweake rega op i nærheden af high end, men det koster jo en indsats og tilkøb af dyre kontravægte, tallerken, spindel osv. Måske du skal finde en brugt og prøve ad, så kan du jo se hvilken du bliver mest glad for. Man kan jo altid sælge igen.

Jeg købte i sin tid Rega fordi min Era var slidt op. Rega var jo et godt bud på en hæderlig pladespiller der kunne betales med menneskepenge. Ikke fordi det var high end. Held og lykke!
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf kbekke » lør 21. jan 2012 15:47

niklas skrev:Jag har en luxman pd-284 men har blivit himla sugen på en rega p2-p3
Vilken tycker ni är bäst och ska jag sälja min luxman och köpa en rega?

Hej Niklas.

Jeg synes, at du skal beholde din Luxman OG købe en Rega :D

Men det skal ikke være en P2 eller P3.

Find hellere en brugt Planar 3 i god stand med den originale RB300 arm. -Rens og smør tallerken-lejet, sæt en ny drivrem på og udskift motorophænget, hvis det er blevet slapt. Det koster en 2-300 kr. og alle kan gøre det selv.

-Sæt så den bedste pick-up på, du har råd til og så behøver du ikke at spekulere på pladespiller foreløbig.

Er Rega'en så bedre end Luxman'en?

Det kan kun du afgøre i dit setup - det er derfor, du ikke skal starte med at sælge Luxman'en. Der er tale om to helt forskellige design- og konstruktionsfilosofier. Først og fremmest direct drive vs. rem-drevet. Japansk funktionalitet vs. britisk minimalisme. Begge dele har fortalere og modstandere og jeg vil nødig bidrage til den religionskrig, der raser på det punkt.

Efter min mening er begge ganske udmærkede pladespillere og hvis de ellers er i optimal kondition og korrekt indstillet, så tror jeg helt ærligt at den forskel i lyd, du måske vil opleve, først og fremmest vil bero på den pick-up du vælger at sætte på og hvordan den fungerer sammen med tonearmen og det, der følger efter.

Så lydmæssigt er der ikke nødvendigvis en hel masse at hente ved investere i en Rega. Men en anden ting er, at det at skille en gammel Rega ad og samle den igen, er en rigtigt god måde at blive klogere på, hvordan en pladespiller er konstrueret og fungerer. Der er 117 ting, man kan gøre ved en Rega og næsten uanset hvad, man gør ved den, så vil den stadig fungere.

Så hvis du interesserer dig for pladespillere og måske endda engang vil prøve kræfter med et diy-projekt, så er Rega'en det helt rigtige. Men hvis du "bare" ønsker en pladespiller, der fungerer og lyder godt (hvilket jo også er helt fint), så behold din Luxman og brug pengene på en endnu bedre pick-up til den istedet - eller måske bare en stak plader?

:ide:

mvh
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf niklas » man 23. jan 2012 01:53

Får se men locket på min luxman är rätt slitet och tycker rega är himla snygga :D
ska köpa en ny förstärkare så har ingen bra setup som det är nu. Funderar på en accuphase e-305 men kostar lite så får nog vänta med den kanske fixar en billigare så länge...
Den jag har nu är sönder. Det är en äldre denon, en billig variant så tycker inte det är lönt att fixa (ena kanalen är sönder...)
niklas

Indlægaf niklas » fre 24. aug 2012 10:58

Min Luxman är ju bra så köper nog en ny pickup men kan man byta splint dvs bygga en egen och sätta dit spikes under
Någon som gjort det på en luxman?
Sen är locket med rätt slitet kan man sätta ditt ett nytt om man nu bytar splint?
niklas

Indlægaf Almarx » fre 24. aug 2012 12:15

Hvis du søger lidt på nettet, kan du sikkert finde en måde at at renovere dit slidte låg. Hvis det bare er ridser, kan det poleres fint igen.
Brugeravatar
Almarx

Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Tilbage til Grammofoner