RØR-TEKNIK

Rør i alle afskygninger

Re: RØR-TEKNIK

Indlægaf Tube mania » fre 8. feb 2013 18:38

Jaa..joo, men jeg tror nu lige jeg prøver med nogle flere rør...de koster jo ikke ret meget. Det kan jo være jeg har været uheldig...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..

.
Brugeravatar
Tube mania

Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Indlægaf mcs_5 » fre 8. feb 2013 18:57

Ja, og KT120 koster en formue ;)

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf Tube mania » tors 2. maj 2013 12:24

Lidt *rør-nyt*

At lave forstærkere med 6C41C kan sagtens lade sig gøre...jeg har blot haft svært ved at erkende at røret ikke er stabilt før efter mange timers drift...dets statiske drift-egenskaber forandrer sig i 2-4 timer. Det betyder at når man starter sådan en kold forstærker op går der laaang tid...inden den arbejder som forventet. Min egen forstærker med PL519 er helt klar på mellem 15-30 minutter og spiller fint efter 5minutter.

Ny teknologi

I dag når man udvikler nye ting (med transistor teknologi) støder man ind i 'begrænsninger' ifh. til hastigheder og andet når man fosøger at forhøje ydeevnen. Det har fået nogle forskere til at kigge tilbage til radio-rørene med henblik på at forbedre den nuværende silicium teknik.

Degang i sidst 40'erne da transistoren blev udviklet var den klart rørene overlegen ifh til størrelse og effekt forbrug og yderligere udvikling har ført til det kæmpe udvalg vi har idag af 'gadgets'. Men en af de ting som rørene var gode til var at eletronerne flød uhindret mellem elektrodene...der har de stadig fordele overfor transistoren. I transistorer støder elektronerne konstant på forhindringer fordi de bevæger sig i fast stof
(solid state).

Nu har forskere fundet ud af at lave vacum tubes med nanoteknologi...det er ikke radiorør som vi kender dem, men afledt af dem. Det nye er at elektronerne bevæger sig i vacum 'nano kanaler' og på den måde forøger muligt antal transistorer mm2 samt hastigheder. Denne teknologi kan forenes med den nuværende og være med til at lave endnu mere avancerede ting.

Det er fantastisk hvad gammeldags radio-rør kan afstedkomme...det var pga dem man fik ideen...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf Tube mania » tirs 23. jul 2013 12:31

Til orientering

Tråden havde mistet mange billeder...de er nu genopstået for jeg havde de fleste på en gammel hard-disc. Jeg er imponeret over at tælleren hastigt nærmer sig 630.000 visninger, men det blegner jo hvis det skyldes folk som søger på et 'bøjet vandrør' eller varme-rør og bliver dybt skuffede over at se det drejer sig om radio-rør. Derfor kunne det være af interesse for mig om man ville efterlade en kommentar...evt spørgsmål. Det kan jo osse hænde det er personer som ikke er oprettet her som læser...så må man gerne sende en kommentar/spørgsmål til kjeldnpedersen@gmail.com

Trådens formål er at bringe viden om radio-rørs funktion og virkemåde til dem der er interesseret idet jeg antager at antallet af personer med dybere kendskab til dem langsomt bliver mindre..og det er en skam.
Senest rettet af Tube mania søn 19. jun 2022 00:02, rettet i alt 4 gange.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf kbekke » tirs 23. jul 2013 13:16

Whatever you do - keep it going!

Jeg fatter ikke halvdelen af det, der bliver skrevet og halvdelen af det, jeg fatter, er jeg stadig ikke helt sikker på.

For mig er det een af de vigtigste tråde på det her forum.

:cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Fredmarantz » tirs 23. jul 2013 13:39

Jeg kan også godt lide, at vi har en sådan tråd her på forum. Dog ville jeg ønske, at den lå på lidt lettere tilgængeligt plan, så også jeg kunne følge med. Der er rigtig mange mange vigtige ting inden for rørteknikken, som mange her ville kunne profitere af, hvis det lå på et lidt lavere niveau (nu taler jeg så i dette tilfælde kun for mig selv). Måske kunne man tage nogle "delemner" op - fx "matchning af rør - hvornår er det vigtigt, og hvornår er det ligemeget/mindre vigtigt?" - "hvordan kan man vurdere, om et rør arbejder rigtigt og sundt"? - måske har du allerede været inde omkring det?
Det er dejligt, at der er medlemmer her, som virkelig ved noget om rør og brugen af dem - men jeg, på mit noget moderate plan, kommer hurtigt til kort og har det lidt svært med at lave indlæg, idet jeg hurtigt vil komme til at lyde dum/kommer til spørge forkert osv. Jeg tror, at det kunne være en væsentlig grund til, at det er sparsomt, hvad der kommer fra ikke-rør-eksperter.
Men Tube...fortsæt endelig og måske skulle vi i fællesskab lave en "videns-behovs-opsamling" .., men også dette kunne være lidt svært, idet man jo ikke altid selv ved, hvad der kunen være god viden??

Venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Tube mania » tirs 23. jul 2013 14:17

Tak kbekke :thumbsup: Du skal bare blive ved...så skal det nok gå...altsammen.

Udmærkede forslag.. :p Jeg vil prøve at efterkomme dem...

Jeg vil gerne 'snakke' om matching og hvorfor, men jeg tror denne tråd skal have sit eget liv nu for den er ret omfattende...jeg opretter gerne en ny som kun skal handle om det. Jeg summer lige lidt i varmen over den...så kommer det...der er mange sjove (interessante) ting i det...

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jcr1972 » tirs 23. jul 2013 23:33

Jeg synes det kunne være interessant at komme omkring de rør der kan bruges ved meget lave driftspændinger. Sidste vinter restaurerede jeg en bilradio for en kammerat. Den sidder i en 1957 Pontiac. Det var sådan en "hybrid" radio med 1(!!!) transistor som udgangstrin, og resten er så rørbaseret. Men ingen vibrator eller højvolt anodespænding af nogen art. Selv driverrøret som er en fin lille 7 bens effektpentode, kører på 10 - 12V anodespænding, ligesom alle rørene i tuneren. Jeg var så i min databog for at se det hele lidt efter, og opdagede at der faktisk findes en hel del rør der kan arbejde nede ved så lave forsyningsspændinger. Det kunne være spændende at høre lidt om hvordan dette kan lade sig gøre...

Mvh.

Jan
jcr1972

Indlægaf Tube mania » ons 24. jul 2013 00:21

jaa...de kaldes ''space charge tubes'' og man kan læse noget om dem her
http://www.junkbox.com/electronics/lowv ... ubes.shtml ...de er ganske sjove. g1 bruges som accelerations-gitter (+12V) og g2 som styre-gitter. De har en særlig kraftig katode og kræver derfor mere gløde-strøm end alm rør...dette for at skabe en større elektron-sky som gør det muligt at trække en brugbar strøm ved 12V

Nogle almindelige rør lader sig også drive på denne måde...jeg har lavet et enkelt forsøg med en lille pentode, men jeg fik ikke liv i den.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf jcr1972 » fre 26. jul 2013 11:09

Interessant link! Jeg var ikke klar over at man brugte 1. gitter som accelerationsgitter, men undrede mig over den lidt spøjse kobling da jeg rodede med den bilradio. Ret vildt at visse "almindelige" rør kan begynde at fungere helt nede fra få volt!
jcr1972

Indlægaf Tube mania » fre 13. sep 2013 09:41

Hmm...mystisk rør (KT150)...har lige fundet det og ikke undersøgt så meget endnu. 70W anode-tab...det kan da om noget bruges i klasse A... men jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg synes det er grimt eller kønt.

http://www.pyndt.dk/Tung-Sol%20KT150%20Curves.pdf
Senest rettet af Tube mania fre 13. sep 2013 10:15, rettet i alt 1 gang.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf spuncut » fre 13. sep 2013 09:59

Det er jo et påskeæg....
Billede
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Tube mania » fre 13. sep 2013 10:14

Nåå...jamen påske-æg er da kønne ;)

Det har fået denne form for at klare vacummet samt for bedre varmeafgivelse...siges det. Et sæt skulle kunne give op til 300W, men jeg ville nok gå efter ca 100W og få en meget stabil forstærker.

.
Brugeravatar
Tube mania

Indlægaf dfms » fre 13. sep 2013 11:15

Tube mania skrev: men jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg synes det er grimt eller kønt.

Grimt med stort G, lige som de fleste JJ rør.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 2stk. V15 og 6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms

Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Indlægaf eggers » fre 13. sep 2013 14:38

Tube mania skrev:Tak kbekke :thumbsup: Du skal bare blive ved...så skal det nok gå...altsammen.

Udmærkede forslag.. :p Jeg vil prøve at efterkomme dem...

Jeg vil gerne 'snakke' om matching og hvorfor, men jeg tror denne tråd skal have sit eget liv nu for den er ret omfattende...jeg opretter gerne en ny som kun skal handle om det. Jeg summer lige lidt i varmen over den...så kommer det...der er mange sjove (interessante) ting i det...

Du kunne jo overveje at lave en lille e-bog ud af dine posts fra denne tråd. Den kunne du så endda sælge eller give væk mod frivillige donationer – der er flere muligheder der.
Snell A/III, Audio Research SP-10 rev. 6, Pass Labs X250, Berkeley Audio Design Alpha DAC, Musical Life Symphony Mk. III, SME 312, Ortofon Rohmann, SME 3012 II, Denon DL-103, Shelter 501 Mk. II, Lenco L75, Mørch GS6, Thorens TD-125 LB, Technics SL-1210.
Brugeravatar
eggers

Geografisk sted: København
Lokalitet: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Vintage rør-grej