Beomaster 2400-2 og musik

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Beomaster 2400-2 og musik

Indlægaf Marianne » søn 18. dec 2016 23:36

Hej
Jeg har en gammel Beomaster 2400-2 radio som mit eneste "anlæg".

Jeg har forstået, at man kan købe en såkaldt DAB adapter og sætte til og dermed stadig bruge radioen den dag FM båndet bliver lukket ned. Men findes der sådan en DAB adapter der gør, at man på en eller anden måde kan lagre eller sende musik til den? Altså som MP3 filer eller hvad man nu bruger nu om dage?

Der kan selvfølgelig sættes en pladespiller til radioen, men sådan en har jeg ikke plads til og har heller inden plader.

Vh. Marianne Mortensen
Marianne

Lokalitet: Haderslev

Re: Beomaster 2400-2 og musik

Indlægaf Torben » man 19. dec 2016 01:22

Ja - man kan sagtens få en DVD adapter - den sættes til båndindgang eller AUX.
Og de modtager fint - bare programmerne så var til det!
Hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet

Lokalitet: Allerød

Indlægaf Marianne » man 19. dec 2016 11:44

Torben skrev:Ja - man kan sagtens få en DVD adapter - den sættes til båndindgang eller AUX.
Og de modtager fint - bare programmerne så var til det!
Hilsen Torben

Hej Torben
Tak for dit svar :-) Jeg må lige google DVD adapter for aner ikke hvad det er og hvordan den kan gemme musik digitalt.

Vh. Marianne
Marianne

Indlægaf snod » man 19. dec 2016 11:52

Mon ikke Torben mener DAB adapter - noget a la denne: https://www.hifiklubben.dk/stereo/radioer/argon--dab-tuner/
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Marianne » man 19. dec 2016 12:04

snod skrev:Mon ikke Torben mener DAB adapter - noget a la denne: https://www.hifiklubben.dk/stereo/radioer/argon--dab-tuner/

Jo selvfølgelig, det er nok det han mener ;-)

Men nu var mit spørgsmål om man kunne tilslutte noget så jeg kunne bruge mit Beomaster til at høre musik der er gemt digitalt. En DAB adapter er jo stadig kun radio.

Vh. Marianne
Marianne

Indlægaf ST-lab » man 19. dec 2016 13:15

Jeg ville nok gå efter en ChromeCast Audio. https://www.google.com/chromecast/audio/
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab

Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Indlægaf Dan63 » man 19. dec 2016 14:03

Hej Marianne.

Er der indgange nok på din Beomaster?
Det jeg tænkte på var at hvis der er både en båndoptagerindgang og en til aux, kan du tilslutte din musikafspiller til den ene og den eventuelle dab-adaptor til den anden.:)
Hvis der kun er en indgang til disse formål, får du behov for en fordelerboks, hvor der f.eks. er 3 indgange og 1 udgang.

Held og lykke med dit dab-projekt! Og god jul!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf Marianne » man 19. dec 2016 18:14

Dan63 skrev:Hej Marianne.

Er der indgange nok på din Beomaster?
Det jeg tænkte på var at hvis der er både en båndoptagerindgang og en til aux, kan du tilslutte din musikafspiller til den ene og den eventuelle dab-adaptor til den anden.:)
Hvis der kun er en indgang til disse formål, får du behov for en fordelerboks, hvor der f.eks. er 3 indgange og 1 udgang.

Held og lykke med dit dab-projekt! Og god jul!

Mvh Dan

Hej

Nu har jeg lige snakket med en der mener, at jeg kan nøjes med at købe et Minijack til DIN kabel og afspille MP3 filer direkte fra min Android telefon gennem Beomasteren. Det er vel også det du mener? Hvis det virker, så kan jeg vel købe en mp3 afspiller og bruge i stedet for min telefon?

Har lige kigget, og der er både en indgang til båndoptager og til pladespiller. Så der er plads til en DAB adapter når de engang slukker FM båndet (hvilket da er enormt træls)

Også god jul til dig :-)
Marianne

Indlægaf snod » man 19. dec 2016 20:38

Marianne skrev: der er både en indgang til båndoptager og til pladespiller.

Du kan umiddelbart kun bruge Tapeindgangen til dit formål. Fra Phono vil der komme lyd igennem, men det vil ikke lyde ret godt. På en pladespillerindgang er der ekstra forstærkning og frekvenskorrektion, desværre (her i dit tilfælde).
Men med Dans forslag med en omskifterboks vil det fungere.
Brugeravatar
snod

Lokalitet: Kolding

Indlægaf Marianne » man 19. dec 2016 20:44

snod skrev:
Marianne skrev: der er både en indgang til båndoptager og til pladespiller.

Du kan umiddelbart kun bruge Tapeindgangen til dit formål. Fra Phono vil der komme lyd igennem, men det vil ikke lyde ret godt. På en pladespillerindgang er der ekstra forstærkning og frekvenskorrektion, desværre (her i dit tilfælde).
Men med Dans forslag med en omskifterboks vil det fungere.

Mange tak for info :-)

Men foreløbig har jeg jo nok i 1 indgang da jeg ikke køber en DAB connector før de slukker FM signalet. Så jeg kan bare købe et kabel med DIN og minijack og så sætte min mobil til i tapeindgangen. Uhhh....jeg er spændt på at afprøve det, håber det virker :-)
Marianne

Indlægaf Dan63 » man 19. dec 2016 22:58

Hej igen Marianne.

Dit foreslag med et minijack til DIN vil fungere, jeg har selv brugt en iPhone 4S som radio på den måde.:)
Du ville også kunne bruge en mp3 afspiller der.:)

Hvis du endnu ikke har anskaffet det, kan du købe kablet f.eks. hos
av-cables.dk

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63

Lokalitet: Brøndby Strand

Indlægaf Tonni » tirs 20. dec 2016 06:55

Ellers vil en computer kunne gøre det hele. Administrere din musik, både på harddisken og online, eller på en NAS (netværksharddisk).

Her i huset kører jeg digitale kilder gennem en "forældet teknologi" der hedder Logitech Squeezebox.
Denne klarer så min netværksharddisk, hvor jeg har mine mere brugte CD'er gemt som flac (eller i enkelte tilfælde mp3).
Men den klarer også flere tusinde "radiokanaler" fra det store internet. - Her kan man virkelig tale om "world online".
Og endelig streamer den Spotify/Tidal og andre musiktjenester. Den fylder som to pakker smøger, og kan puttes inden for et kabels afstand...
Den kan være lidt bøvlet at sætte op, men virker. Og så er den ret billig (brugt). Jeg gav 350,- for min.

Men ellers kan man også, som ST-lab skrev oven over, overveje Chromecast Audio, som så kan puttes helt væk, bag Beomasteren. - Og betjenes fra computer, tablet eller mobil.

Jeg ved godt mit anlæg ikke vinder en plads i "Bo Bedre", men alligevel.
Squeezebox'en er den lille flade kasse oven over volumenkontrollen på min forforstærker. - Bare sådan for du kan vurdere størrelsen...

Hifi Jan 16.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf spuncut » tirs 20. dec 2016 21:20

Hej Marianne
Du kunne evt. også overveje at investere i en bluetooth audio modtager.
Eksempel (jeg har ingen erfaring med den aktuelt viste model):
https://www.av-cables.dk/traadloes-lyd/ ... GQodMZkFgQ
Så slipper du for knas med kabelforbindelser :ide:
MVH og glædelig jul.
Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut

Lokalitet: Lolland Nordvest

Indlægaf Marianne » ons 21. dec 2016 18:29

Nå, jeg havde lige skrevet et indlæg men det forsvandt ud i intetheden :-(

Jeg har lige modtaget mit kabel med posten og hurra....det virker sørme :-) Fantastisk at jeg kunne få mit ønske opfyldt for så få penge. Jeg har lige testet det med at afspille musik fra min Macbook. Men jeg vil købe en lille mp3 afspiller med display da jeg jo oftest hører musik når jeg bruger computeren.

Mange tak for alle jeres tips og gode råd :-)

Glædelig jul :-)
Marianne

Tilbage til Vintage transistor-udstyr