Studer A80

Spaghetti sektionen

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tors 29. jun 2017 21:44

Nu går far i gang med at læse. Har printet 300 siders manual ud. Den var ikke til at håndtere på skærmen.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark

Lokalitet: Frederikssund

Indlægaf svend » fre 30. jun 2017 09:25

De små blå aflange Philips elko lyt kondensatorer skal du nu ikke bruge tid på at skifte, de fejler aldrig nogen, du skal kun skifte hvis de står direkte op af en varmekilde som f.eks modstand eller køleplade,de driver aldrig :OLO: :OLO:
svend

Indlægaf gunnarlangemark » fre 30. jun 2017 11:19

OK. Jeg holder lige vejret lidt endnu.
Jeg tænkte ellers at 40 årige lytter næsten altid ville være noget degenererede ...
Men jeg vil ikke have for mange unødvendige udgifter på den - endnu.

En anden ting jeg har tænkt over: Det, at den ikke vil optage mere, og den måde det skete på hen over nogle gange fra "optager fint" til "optager nogle sekunder" til "kører kun et halvt sekund uden at optage" - tyder på at "noget" er gået halvlangsomt i et kort der specifikt har med optagelse at gøre. Og det eneste jeg umiddelbart kan komme i tanker om - er de to indgange med xlr stik. Jeg har taget udgangen fra en mikrofon-forforstærker og sat i der. Det signal er "line" signal og det lød rigtig godt først.
Jeg tænker ikke, at jeg kan have brændt noget af, der? Eller rettere: Hvis noget er brændt af, så er det ikke fordi jeg har skudt det ned med et alt for stærkt signal.
Eller hvad?

Når en transistor går, så går den helt og øjeblikkelig. Indtil videre har jeg ingen andre idéer end en kondensator eller flere - i de kredse der har med selve optagelsen at gøre. Noget der kan "sige" til resten af maskinen, at "nu optager vi". Maskinen står kort i "record" og hvis jeg insisterer (holder knapperne nede), så begynder den at afspille, når jeg slipper knapperne. Der kommer kort lys i REC knappen. men det holder ikke. Kontakten er jeg rimelig sikker på er fin.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark

Indlægaf Sorenki » fre 30. jun 2017 11:28

En master recorder burde ikke have indbygget mikrofonforstærker overhovedet, så line signalet burde være helt korrekt.
selv hvis input spændingen var en smule for høj, burde det gå ud over lydkvaliteten og ikke komponenterne på boardet.

ang. lytter så er min erfaring at nogle lytter selv om de er mange år gamle er af en kvalitet som gør de holder værdi og performer præcis som de originale - en måde at spare penge, kunne være i første omgang at skifte udenom disse.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf gunnarlangemark » fre 30. jun 2017 11:44

Der er jo to "recording amp" kort.
På dem begge sidder der sådan to her.
På det ene kort er der noget "gulligt stads" på toppen.
Det er den eneste ikke-regulære ting på de to kort.

https://goo.gl/photos/vTfvKqoE36Wf5wXg7
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark

Indlægaf gunnarlangemark » fre 30. jun 2017 11:48

santashooter skrev:En master recorder burde ikke have indbygget mikrofonforstærker overhovedet, så line signalet burde være helt korrekt.
selv hvis input spændingen var en smule for høj, burde det gå ud over lydkvaliteten og ikke komponenterne på boardet.

ang. lytter så er min erfaring at nogle lytter selv om de er mange år gamle er af en kvalitet som gør de holder værdi og performer præcis som de originale - en måde at spare penge, kunne være i første omgang at skifte udenom disse.

Jeg lytter ( tøhø ).

Nej, jeg tror bestemt det er linjeindgange af en art. Må hellere læse lidt op på det.

Men det irriterer mig at jeg har "mistet" optagefunktionen på den måde. NOGET har givet op et eller andet sted.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark

Indlægaf Jan » fre 30. jun 2017 13:42

gunnarlangemark skrev:Der er jo to "recording amp" kort.

Prøv om den opfører sig normalt hvis du tager det ene kort ud.

Den skal kunne optage (i en kanal, naturligvis) med kun et kort i.
Jan

Lokalitet: Kbh

Indlægaf gunnarlangemark » fre 30. jun 2017 14:16

Jan skrev:
gunnarlangemark skrev:Der er jo to "recording amp" kort.

Prøv om den opfører sig normalt hvis du tager det ene kort ud.

Den skal kunne optage (i en kanal, naturligvis) med kun et kort i.

Jeg har lige prøvet nogle af de tricks. Det virkede desværre ikke. Frustration.

Samtidig kom posten så med et par af de store kondensatorer.
Så jeg tog dem ud.
Og målte på dem.
Det er nogle ladekondensatorer ifbm. strømforsyningen.
Og minsandten om ikke en af dem var gået.
Nu skifter jeg den - og ser hvad der SÅ sker.
Jeg er ved at lægge lidt billeder og videoer op.
Og er mere end meget spændt.
:)

Vender tilbage senere.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark

Indlægaf Fredmarantz » fre 30. jun 2017 14:28

Jeg kan godt forstå, at du er spændt! - Det er vi også :-)

Jeg er, som mange vel ved, bestemt ikke elektronikekspert eller noget, der ligner, men jeg tror, at du vil opleve, at maskinen med nye elko'er - herunder og især motorkondensatorer og andre af de store, gradvist begynder at blive sig selv.

Der kan selvfølgelig stadig være nogle mindre og tralse "misconducts", som der skal tages hånd om efterhånden ,som du kommer frem.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf Jan » fre 30. jun 2017 14:44

Ladelytterne tror jeg på, derimod tror jeg ikke at motorkondensatorne fejler noget, jeg har haft mange Revox, og endnu flere Studer maskiner, ingen af dem har fejlet der...
Jan

Lokalitet: Kbh

Indlægaf gunnarlangemark » fre 30. jun 2017 16:37

Fredmarantz skrev:jeg tror, at du vil opleve, at maskinen med nye elko'er - herunder og især motorkondensatorer og andre af de store, gradvist begynder at blive sig selv.

Jeg har vist vist hvordan jeg skulle tænde TO GANGE før den ville køre.
Så skiftede jeg en 10mF kondensator ud ved strømforsyningen.
Og nu så skulle jeg kun tænde én gang.

Den ville dog ikke optage. Så jeg skiftede de to 4700uF ud.
Nu ville jeg tænde. Det ville den ikke.
Jeg havde nemlig glemt at sætte en fjerde kondensator i, som jeg havde taget ud for at komme til.
Så satte jeg den i.

Så tændte den. Så optog den i nogle sekunder.

Så ville jeg jeg lige ordne lidt.
Så var den tilbage til det gamle. Skal tændes to gange. Vil ikke optage.
Hmmm.

Den gode nyhed er - at der er noget "dernede", som ikke er i orden.
Nu vil jeg pille dem ud igen, rense kontakter endnu engang dernede, måle på kondensatorerne og se hvad der sker.
Og jeg vil måske også lige vente - til jeg får skiftet de øvrige kondensatorer ud.
Jeg er stadig i vildrede: kontakt, kondensator, noget andet?
Hvis det ikke er en kontakt, overgang et sted - så må det være elektronisk. Det er jeg faktisk ikke særlig meget i tvivl om.
Jeg kunne starte optag - og den optog, mens optageknappen lyste og den optog.

Det ser ud til at kunne løses med noget standhaftighed og gåpåmod.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark

Indlægaf svend » fre 30. jun 2017 17:30

gunnarlangemark skrev:OK. Jeg holder lige vejret lidt endnu.
Jeg tænkte ellers at 40 årige lytter næsten altid ville være noget degenererede ...
Men jeg vil ikke have for mange unødvendige udgifter på den - endnu.

Ngle elektrolytter er et must at skifte, f.eks de grå/orange/rrøde Frako som B&O brugte i fling, de er ikke meget værd efter blot få årtier, Philips lavede også nogle i 80erne som var blålig/metal agitigt, de kunne umotiveret kortslutte, men de gamle blå der er på dine kort skal du ikke være bange for.

Jeg har i øvrigt apparater tilbage fra 1950erne med originale elektrolytter siddende i endnu, og de virker fint ;-)
svend

Indlægaf gunnarlangemark » fre 30. jun 2017 18:19

svend skrev:Ngle elektrolytter er et must at skifte, f.eks de grå/orange/rrøde Frako som B&O brugte i fling, de er ikke meget værd efter blot få årtier, Philips lavede også nogle i 80erne som var blålig/metal agitigt, de kunne umotiveret kortslutte, men de gamle blå der er på dine kort skal du ikke være bange for.

Det er sådan nogle erfaringer, der er guld værd for mig. Jeg har så en lille smule at hænge det hele op på. Jeg har tænkt mig at bestille nye til de gule og orange Frako og skifte dem.

Nyeste melding her fra de små i værkstedet i eftermiddag: Jeg rensede kontakter igen. Nu starter den øjeblikkelig. Der er tilsyneladende også en lille smule mere træk på servoerne i trykrullearrangementet.
Jeg vil nok skille det en lille smule mere ad og rense det igen. Der er nemlig en lillebitte "tung" plet i bevægelsen, når den er næsten åben, som jeg skal have fundet og fjernet.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark

Indlægaf LarsW » fre 30. jun 2017 18:33

Bruger lige lidt kvalitets tid på at finde lidt hoved og hale i denne maskine.

Jeg prøver lige at holde focus omkring dit problem med at du ikke kan optage på din fine maskine.

Diagrammet på Studer A80-R findes her, men det har du jo selv fundet så vidt jeg kan se, men så kan andre jo også kan følge med.

ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/Rec ... p_Serv.pdf

På side 207 har du blok diagrammet på Oscillator 1.080.984, her sidder Record switch K1 som har forbindelse med begge dine Record boards ( de kort som har med venstre og højre kanal, på optager siden )

Record switch K1 finder du på side 268 hvor du har et Board ( kort ) som hedder Oscillator Stereo 1.080.984
på dette kort finder du K1 som er et relæ med kontakter, som evt. kan have med dit problem at gøre.

Dette relæ kan du evt. rense kontakterne på, ved at åbne det og anvende noget alm. papir i strimler vædet
ind i isopropylalkohol som du " køre " igennem kontakterne med .
Ellers må dette relæ skiftes hvis det ikke kan renses. Men ellers kan det også være spændingen til relæet, der
kan være problemet, dette skal du nok lige tjekke først.

Håber at du kan bruge denne oplysning til noget.

Mvh.
LarsW

P.S.
En god ide, er at du investere nogle få 100 kr. i et multimeter til at måle med, når du har med bla.
spolebåndoptager med at gøre.
Senest rettet af LarsW fre 30. jun 2017 18:41, rettet i alt 1 gang.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW

Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Indlægaf gunnarlangemark » fre 30. jun 2017 18:39

LarsW skrev:Bruger lige lidt kvalitets tid på at finde lidt hoved og hale i denne maskine.

Jeg prøver lige at holde focus omkring dit problem med at du ikke kan optage på din fine maskine.

Diagrammet på Studer A80-R findes her, men det har du jo selv fundet så vidt jeg kan se, men så kan andre jo også kan følge med.

ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/Rec ... p_Serv.pdf

På side 207 har du blok diagrammet på Oscillator 1.080.984, her sidder Record switch K1 som har forbindelse med begge dine Record boards ( de kort som har med venstre og højre kanal, på optager siden )

Record switch K1 finder du på side 268 hvor du har et Board ( kort ) som hedder Oscillator Stereo 1.080.984
på dette kort finder du K1 som er et relæ med kontakter, som evt. kan have med dit problem at gøre.

Dette relæ kan du evt. rense kontakterne på, ved at åbne det og anvende noget alm. papir i strimler vædet
ind i isopropylalkohol som du " køre " igennem kontakterne med .
Ellers må dette relæ skiftes hvis det ikke kan renses.

Håber at du kan bruge denne oplysning til noget.

Mvh.
LarsW

P.S.
En god ide, er at du investere nogle få 100 kr. i et multimeter til at måle med, når du har med bla.
spolebåndoptager med at gøre.

Det er virkelig dejligt af dig, at du (og I andre) bruger tid på denne måde. Da det er 30 år siden jeg sidst rigtig beskæftigede mig med elektronik på denne måde, kommer tingene kun langsomt tilbage - og jeg har jo aldrig været "prof".
Jeg har heldigvis et multimeter og også forskelligt andet - bla så jeg kan teste kondensatorer og transistorer.
Jeg begyndte at få tanker i baghovedet om det relæ, men det kom ikke rigtig frem til min bevidsthed.
Det lyder rigtigt. I øvrigt er det også et relæ du køber med hos ham i Australien.(edit: Nej, det er ikke det relæ, han sælger - men et andet).

Om lidt bliver jeg taget i kraven af husets frue - og så skal hun og jeg nyde en fredag aften uden børn.
Det kan være næsten lige så godt som dette - og jeg vil ikke fremprovokere en skilsmisse lige for tiden.
Så jeg må nok vente lidt før jeg kan gå i kødet på maskinen og denne opgave - men det vil jeg gøre.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager