Nikko Alpha + Beta - Renoveringsprojekt

Alt om GDS
Brugeravatar
KenRas
Lokalitet: Søstrup
Geografisk sted: Nær Holbæk

Indlæg af KenRas »

Fredmarantz skrev: 07 sep 2025, 23:24 Fungerer drejeplatformen godt?
Det gør den, skulle have skaffet en for længe siden :ide:
Mvh Kenneth

Sansui and Marantz - The very best, from the East and the West...
Brugeravatar
ScanDynacoNut
Lokalitet: Hillerød

Indlæg af ScanDynacoNut »

Tak for sidst Kenneth. Det virker jo nærmest kriminelt at lade et så lækkert system blive opbevaret i fugtige omgivelser. Flot arbejde med den trafo du allerede har givet et make-over. Det er en god følelse at give lækkert vintage udstyr nyt liv.
Venligst Brian

Aurex Systrem 15 - Ortofon 445
Beomaster 1200 - 3400
BG 6000/MMC20CL/MMC6000 - BG 6002/MMC 1
JVC 4VN880 - Quad FM3
ITT 6090S
SD 3000 - 4000
ITT 4500 Stereo
Dynaco A25X - A25XL
SD A10 - A20 - A50X
AKAI GX630D SS - 1721L
SONY K770ES - PS-4750
Brugeravatar
KenRas

Indlæg af KenRas »

NIKKO ALPHA III - FØRSTE OPSTART

I går gik jeg igang med at samle forstærkeren, jeg mangler dog stadig at male det ene trafo dæksel :oops:
Målet var i første omgang at få den startet op uden MOS-FET'erne monteret. På diagrammet over forstærkeren kan jeg se at den kan køre uden dem og stadig holde sin DC balance og forstærkning. Dette gør jeg for at undgå at brænde dem af, i tilfælde af problemer.

Jeg starter med at køre vario trafo op til ca. 50 Volt, samtidig med at jeg overvåger spændinger i strømforsyning. Allerede her kan jeg om der er nogle problemer med +/- forsyningen, samt tjekke om den er symmetrisk. Alt var godt her. Derefter sætter jeg Oscilloscope på de to forstærker udgange, før relæet, inden jeg skruer videre op på vario. Er DC balancen i orden, sætter jeg et 1 kHz signal på indgangen med forholdsvis lille amplitude. Kan jeg så måle et symmetrisk signal på de 2 kanaler, så tegner det godt. Det ses her:

Første opstart - No FET - 150Vac - 250mV input.jpg

IMG_5448.jpg

Forstærkeren har nu vist at den kan spille, altså at kredsløbet er i orden. Men uden MOS-FET'er monteret kan den naturligvis ikke trække et sæt højttalere :|

I dag var næste skridt montering af de afrensede køleplader samt MOS-FET'er med nye silicone skiver, som erstatning for de gamle glimmerskiver og kølepasta. Samt nye HT terminaler:

IMG_2553.jpg

Efter montering blev den kørt stille og roligt op på variotrafoen til 230V og alt ser perfekt ud. Dog klikker det gamle relæ ikke, selve spolen i relæet viste sig at være afbrudt. Heldigvis var der et nyt OMRON relæ på lager.

IMG_5451.JPG

Med højttalere tilsluttet og musik fra min iPad så spiller den godt, dynamisk og uden unoder. Herligt :thumbsup:

IMG_E5453.JPG

Så det der mangler nu er at få tjekket justeringer, få malet et trafo dæksel og lidt andre kosmetiske ting. Diode VU meter virker også perfekt.

Fortsættelse følger...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh Kenneth

OleTC
Lokalitet: Vanløse

Indlæg af OleTC »

Det får det til at lyde så nemt, når du renoverer. 😄
cdp
Lokalitet: midtfyn

Indlæg af cdp »

Det ser rigtig godt ud - det er vel efterhånden svært at skaffe nye mosfets der matcher, hvis det havde været nødvendigt. Venter spændt på Alpha 2 - sådan en havde jeg engang. Der er " lidt" monster over den....
Mvh. Carsten
Brugeravatar
Captain Phoenix
Lokalitet: 2500 Valby
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Captain Phoenix »

OleTC skrev: 09 sep 2025, 18:28 Det får det til at lyde så nemt, når du renoverer. 😄
Det er det jo også...
...når bare man har en tekniker-uddannelse, 40 års erfaring, et velindrettet værksted med måleudstyr til et 6-ciftret beløb, de rigtige stumper på sit lager, samt en god portion grundighed, kreativitet og tid - for ikke at glemme en sikker hånd og en forstående hustru.
Så er det sådan set meget let...
Godt at vi andre kan få lov at følge med i projektet/projekterne :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
På besøg hos salig Peter Lund Madsen i Hjernekassen på P1 om hifi
ole n 84
Lokalitet: Nordjylland
Geografisk sted: da vinci parken aalborg

Indlæg af ole n 84 »

Tak for spændende læsning, glæder mig til at høre mere.
JGreen
Lokalitet: Randers

Indlæg af JGreen »

Hej
Der er til og få nye L.Mosfets. De er til og få igen.
https://www.exicon.info/purchase.php
MVH J Green
Brugeravatar
KenRas

Indlæg af KenRas »

NIKKO ALPHA III - PROTECTION PROBLEMER

Efter at have udført de obligatoriske justering af bias og DC offset, så spillede den godt og uden problemer i et par dage i værkstedet. Indtil den ind i mellem umotiveret begyndte at gå i protection og slå højttalerne fra. Nogle gange slog den højttalere til igen efter nogle sekunder, andre gange ikke. Og ind i mellem ville den ikke koble højttalerne til, selv om DC offset var i orden og strømmen i FET'erne var OK. Meget mærkeligt :!:

Jeg måtte altså på jagt i protection kredsløbet 8)

Dette kredsløb tjekker 2 forskellige ting, nemlig DC offset og strømforbruget i FET'er. Problemet viste sig at ligge i kredsløbet der tjekker strømmen i FET's og det viste sig at der må være en meget lille lækstrøm et eller andet sted.

Dette kredsløb fungerer således (se diagram længere nede):
Transistor Q703 i effektdelen måler strømmen gennem R726 på 0,22 Ohm.
Overstiger denne strøm ca. 0,6V / 0,22 Ohm = 2,72A så bliver Q703 collector trukket lav, hvilket får Q871 til at trække strøm som i den sidste ende, via Q874, får Q875 og relæet til at slippe. Formålet med R875(100K) er at holde Q871 OFF indtil en kritisk strøm i forstærkeren opstår. Men kredsløbet er så følsomt at bare det at måle DC på Katode af D871/D872 med mit DMM fik relæet til at slå fra.

Jeg kunne nu gøre 3 ting: enten
1: splitte det hele ad, rense print grundigere end allerede gjort eller/samt
2: skifte alle komponenter i dette kredsløb og håbe det hjælper.
3: reducere størrelsen på R875(100K) og dermed gøre kredsløbet mindre følsom overfor disse lækstrømme, som sikkert kun er på få mikroampere.

Jeg valgte løsning 3 og reducerede R875 til ca. 33K, hvilket blev realiseret med en 47K modstand i parallel med de 100K. Dette påvirker på ingen måde funktionen af kredsløbet, men det gør kredsløbet mindre følsom overfor lækstrøm. Med diagrammet herunder kan man forhåbentlig følge med i det jeg har forklaret her.

Protection2.jpg

Så nu spiller den igen uden problemer :thumbsup:

Fortsættelse følger...
Mvh Kenneth

Brugeravatar
KenRas

Indlæg af KenRas »

NIKKO EQ 20:

Jeg lader Alpha III hvile indtil jeg går i gang med det sidste kosmetiske for alle disse NIKKO enheder. Den spiller tilsyneladende godt og stabilt igen her på værkstedsbordet. Jeg håber det holder...

IMG_E2576.jpg

Nu gælder det equalizeren NIKKO EQ 20 som burde være en overkommelig opgave. Her er nogle friske billeder direkte fra lagerhylden:

IMG_E2570.jpg

IMG_E2571.jpg

IMG_E2572.jpg

IMG_E2573.jpg

IMG_E2575.jpg

Fortsættelse følger...
Mvh Kenneth

Besvar