NIKKO ALPHA III - PROTECTION PROBLEMER
Efter at have udført de obligatoriske justering af bias og DC offset, så spillede den godt og uden problemer i et par dage i værkstedet. Indtil den ind i mellem umotiveret begyndte at gå i protection og slå højttalerne fra. Nogle gange slog den højttalere til igen efter nogle sekunder, andre gange ikke. Og ind i mellem ville den ikke koble højttalerne til, selv om DC offset var i orden og strømmen i FET'erne var OK. Meget mærkeligt
Jeg måtte altså på jagt i protection kredsløbet
Dette kredsløb tjekker 2 forskellige ting, nemlig DC offset og strømforbruget i FET'er. Problemet viste sig at ligge i kredsløbet der tjekker strømmen i FET's og det viste sig at der må være en meget lille lækstrøm et eller andet sted.
Dette kredsløb fungerer således (se diagram længere nede):
Transistor Q703 i effektdelen måler strømmen gennem R726 på 0,22 Ohm.
Overstiger denne strøm ca. 0,6V / 0,22 Ohm = 2,72A så bliver Q703 collector trukket lav, hvilket får Q871 til at trække strøm som i den sidste ende, via Q874, får Q875 og relæet til at slippe. Formålet med R875(100K) er at holde Q871 OFF indtil en kritisk strøm i forstærkeren opstår. Men kredsløbet er så følsomt at bare det at måle DC på Katode af D871/D872 med mit DMM fik relæet til at slå fra.
Jeg kunne nu gøre 3 ting: enten
1: splitte det hele ad, rense print grundigere end allerede gjort eller/samt
2: skifte alle komponenter i dette kredsløb og håbe det hjælper.
3: reducere størrelsen på R875(100K) og dermed gøre kredsløbet mindre følsom overfor disse lækstrømme, som sikkert kun er på få mikroampere.
Jeg valgte løsning 3 og reducerede R875 til ca. 33K, hvilket blev realiseret med en 47K modstand i parallel med de 100K. Dette påvirker på ingen måde funktionen af kredsløbet, men det gør kredsløbet mindre følsom overfor lækstrøm. Med diagrammet herunder kan man forhåbentlig følge med i det jeg har forklaret her.
Protection2.jpg
Så nu spiller den igen uden problemer
Fortsættelse følger...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.