JBL L-212 - Vintage superstars

Alt om GDS

Re: JBL - Vintage superstars

Indlægaf kbekke » man 10. feb 2014 18:47

felsby skrev:Flot at du har mod på at sætte disse perler i stand. Vi glæder os til at følge processen!

Nemlig og nu ved vi så også, hvad vi skal lytte på til træffet i 2015! :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf NikonSP » man 10. feb 2014 19:27

-
Tak for venlige kommentarer :Thumpsup:

Jah, - og den 066 dome, så bestemt ikke for køn ud, da den flyttede ind her på matriklen:

P1128492.JPG

Meenn, - med lidt kærlig omsorg og pleje fra basrep

P2108542.JPG

P2108541.JPG

P2108540.JPG

er helbredstilstanden forbedret ganske væsentligt :Thumpsup: Så det kunne godt lade sig gøre, at skille den ad, - men det var svært, rigtigt svært!! På sidste billede ses den genmonteret på sin vante plads. Desværre er den blanke plade rundt om domen på dem begge noget anløben, så på sigt, skal de nok skiftes begge to, hvis det ellers kan lykkes at finde et sæt. Men som Claus skriver, er de bare rigtig svære at finde. Måske kan jeg være heldig finde et par beskadigede JBL L-166 Horizon, med intakte 066'ere, som så kunne være donor. Så har jeg lidt at jage fremover.

Vh/
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf tunghør » man 10. feb 2014 19:54

Fede højttalere! 8)

Og du er allerede godt på vej, med at få dem ordnet! Det pyntede på den dome :p
Brugeravatar
tunghør

Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Indlægaf Captain Phoenix » man 10. feb 2014 19:58

NikonSP skrev:Desværre er den blanke plade rundt om domen på dem begge noget anløben, så på sigt, skal de nok skiftes begge to, hvis det ellers kan lykkes at finde et sæt.

Nu skal jeg jo passe meget på med ikke at spille klog liiige her...
Men når du kan adskille 066'erne og fjerne membran/svingspole - kan man så ikke pudse/slibe/polere alu-pladen rundt om selve domen, så den kommer tilbage til sit oprindelige udseende?

PS: Er det virkelig samme dome før/efter opretning? Hvis det er, så er det imponerende hvor de skarpe knæk er forsvundet!
Godt gået.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf NikonSP » man 10. feb 2014 20:25

Captain Phoenix skrev: - kan man så ikke pudse/slibe/polere alu-pladen rundt om selve domen, så den kommer tilbage til sit oprindelige udseende?

PS: Er det virkelig samme dome før/efter opretning? Hvis det er, så er det imponerende hvor de skarpe knæk er forsvundet!
Godt gået.

Jeg har virkelig nær studeret den plade rundt om domen, og jeg tror, at de har fået lidt fugtighed på et tidspunkt, som nærmest har sat sig som noget der ligner kalkpletter. Det ser ud, som om alu-pladen først er skuret på helt alm. måde, men bagefter er der lagt et helt specielt blankt sølvskinnende lag ovenpå, nærmest som en slags eloksering, - og det er bare noget, man absolut IKKE skal hverken pudse eller polere i, - for så går det bare af!!! :shock:

Og ja, - det er samme dome før og efter, på billederne.
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf No1 » man 10. feb 2014 21:45

Er du nu HELT sikker på at det ikke bare er en almindelig lak der spiller øjet et puds ?
Har du evt prøvet at kradse lidt i overfladen på bagsiden af enhedernes flanger ? Hvis ja, med hvilket resultat ?
Er det glashårdt som en eloxering ? Falder det af i små flager eller ... ?

Som Captain er inde på ville jeg afgjort mene at de kan pudses op til bling-bling med et smergellærred
i en drejebænk og afsluttende beskyttes med en gang lak ! Tror du ikke det vil kunne få dem op på dupperne ?

Imponerende at den dome kom ud i igen uden alu'en faldt af :cool1:
Brugeravatar
No1

Lokalitet: Hellerup

Indlægaf Nillerviborg » man 10. feb 2014 22:23

- Ta' lige et billede af "brillen" når du skiller den næste diskant ad - der er en rimelig chance for at jeg har stumper liggende der kan passe. ...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf NikonSP » man 10. feb 2014 23:05

No1 skrev:Er du nu HELT sikker på at det ikke bare er en almindelig lak der spiller øjet et puds ?
Har du evt prøvet at kradse lidt i overfladen på bagsiden af enhedernes flanger ? Hvis ja, med hvilket resultat ?
Er det glashårdt som en eloxering ? Falder det af i små flager eller ... ?

Som Captain er inde på ville jeg afgjort mene at de kan pudses op til bling-bling med et smergellærred
i en drejebænk og afsluttende beskyttes med en gang lak ! Tror du ikke det vil kunne få dem op på dupperne ?

Imponerende at den dome kom ud i igen uden alu'en faldt af :cool1:

Nu kan man vel ikke være helt sikker på noget som helst, i denne Verden, og da det kun er på den runde plade der vender fremad, der er den pågældende overfladebehandling, se evt. Captains bill., så er der ingen mulighed for at foretage nogen test. Så jeg lader det være som det er, indtil jeg evt. finder nogle erstatninger. Andet kunne meget muligt bringe mig i en endnu dårligere situation. Det er et spørgsmål om, at vælge det mindst dårlige. . . :Skor:
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf NikonSP » man 10. feb 2014 23:38

Nillerviborg skrev:- Ta' lige et billede af "brillen" når du skiller den næste diskant ad - der er en rimelig chance for at jeg har stumper liggende der kan passe. ...

Hej Niller, - og tak for dit tilbud, - men som jeg skrev i teksten ovenfor, er det basrep der har rep. den besk. dome, det skal jeg ikke tage æren for. Og det var heldigvis kun den ene disk. der er repareret nu, der var beskadiget. Men tak for tilbuddet, :thumbsup: jeg vender tilbage, hvis det bliver behov for det.

Vh/
Harvey
Brugeravatar
NikonSP

Indlægaf felsby » tirs 11. feb 2014 00:19

Flot med den diskant!
Elektrolyter i det passive delefilter skal måske skiftes?
Hvad med subbassen? Skal den helt udskiftes?
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf felsby » tirs 11. feb 2014 00:34

Rettelse: jeg ser nu at subbasmembranen er hel. *pyh*
felsby

Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: Brabrand

Indlægaf NikonSP » tirs 11. feb 2014 06:42

felsby skrev:Rettelse: jeg ser nu at subbasmembranen er hel. *pyh*

Ja, lige bortset fra den dome, der var trykket ind, var alle membraner heldigvis super fine og iorden :Thumpsup: Det eneste der er lavet i den sammenhæng er, at basenheden 121A og 2 mellemtone enheder 112A har fået nye ophæng.

Delefilteret er der ikke pillet ved indtil videre. Det må jeg se på, når jeg hører, hvordan det hele lyder til sin tid.
Brugeravatar
NikonSP

Re: JBL L-212 - Vintage superstars

Indlægaf kenneth » tirs 11. feb 2014 18:23

Nu er billeder svære at bedømme udfra, men for mig ser det ud til aludelen er drejet og har fået en klarlak for at beskytte den mod tidens tand.

sådan som det vil se ud hvis jeg har ret er:
i sollys vil den funkle lidt i rengbuens farver, som en rengbue i vand perler vil lyset spille i klarlakken
kenneth

Lokalitet: jyderup

Indlægaf bjerager » tirs 11. feb 2014 19:26

kenneth skrev:i sollys vil den funkle lidt i rengbuens farver, som en rengbue i vand perler vil lyset spille i klarlakken

Snøft, det er sgu smukt - ren poesi!
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager

Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Indlægaf NikonSP » man 17. feb 2014 00:17

-
Og historien fortsætter . . . . . men nu går det den rigtige vej :thumbsup:

De malede overdele til sidehøjttalerne er kommet hjem igen, efter et ophold ude i byen, hos en industrilakerer jeg kender fra tidligere. Jeg besøgte ham først med de tomme kabinetter, for at vi kunne aftale, mht. malings
mængde og glanstrin. JBL har lavet kabinetterne af et lidt ujævnt plademateriale, hvor den ujævne struktur var klart synligt gennem den maling, som oprindeligt var lagt på. Det var derfor vigtigt, at der ikke nu blev 'hældt' en masse tyk maling på, som ville ødelægge det udseende!! Derimod skulle det være et super tyndt lag, med en ma-ling med masser af pigment, så den lidt ujævne fornemmelse ikke gik tabt. Vi aftalte, at jeg leverede kabinet-terne med afdækning, klar til maling, dog sådan, at han skulle lave finish færdig, inden maling.

Ikke uventet, var det et super resultat jeg fik tilbage :Thumpsup:

P1308537.JPG

P1308533.JPG

Alle afdækninger nu fjernet og delefilter monteret.

P1318539.JPG

Og nu, - igen monteret med de istandgjorte enheder. De 2 JBL 112A 8" mellemtone enheder, havde i mellemti-den fået nye ophæng, den beskadigede 066'er dome var blevet rettet ud og alt øvrigt checket og rengjort som bedst muligt. Grill pegs endnu ikke monteret igen. Derom senere.

P2168558.JPG

P2168560.JPG

Jamen det er da bare sådan en fornøjelse :OLO: :lol:

Mere følger senere. . . .

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af NikonSP man 17. feb 2014 09:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
NikonSP

ForegåendeNæste

Tilbage til Gør-det-selv-vintage